إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

وجدنا قطعة تمثال مكسورة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• وجدنا قطعة تمثال مكسورة

بعد اذن حضراتكم ارجو الافادة والرد في مركز ببني سويف الصراحة ليس اعلم شرق او غرب النيل وبارض زراعيه هذه الارض بها قطعة بؤر اي ( لا تقبل زراعة ) وكنا نلاحظ وجود شقف احمر ووجدنا قطة تمثال مكسورة وصغير فقلنا نستفيد ونقوم بزراعة عنابيه بها وعند الحفر من سطح الارض وجدنا بئر علي مسافة من متر الي متر ونصف كمنا بافراغه من الداخل الي 150 سم وجدنا ارضية تشبه الخرسانية ووجدنا ايضا من الجانب عباره عن 2 مدخل علي هيئة حرف U مقلوبه مقفلولين وليس عليهم اي نقش او احرف او اشارات ووجدناه بالطوب الاحمر قطرالبئر حوالي 130 سم فقمت بردمه لاني لا اعلم بهذه الموضيع وليس اهل علم لاني لا اعلم ولا كنت افكر باي من هذه الموضيع وجاني احد المعارف ليشرب شاي معي بالغيط قال لي هذه الارض بها خير بالحرف الواحد اوقفه فوق البئر يقول هناك يشاور حته تانيه استغربت فجات بواحد اخر وهذه المره انا اللي قولتله وقفته علي البير وقالي لي يوجد وشاور بنفس الجهة اللي شاور الاول عليها افيدوني افادكم الله ولاني موجود بالقاهرة هذه الايام فلا اعلم ماذا فعل اخي وانا لا احب الدجالين او المشركين بالله والله الموفق

أخى الكريم البئر مصنوع من الطوب الأحمر ولا الحجارة ... واتمنى ارفاق ردك بالصور ...؟

ميدو قولتلك تواصل معايا

طالما انهم اثنين واتفقوا علي شئ ..في الغالب هناك احتمال كبير لوجود خيرات في المكان واثار ودفاين
        طالما ان الارض فيها شقف احمر وووجدتو بئر انزل في البئر واشتغل فيه واكتب ما تقابله ونحن نرشدك
        وبالنسبة للدجالين او الشيوخ او السحرة بالفعل يستطيعوا مساعدتك لانهم يعتمدون علي جن للكشف ويعرفون الكثير والكثير
        وللاسف الشديد لن تجد احد منهم صادق او كشفه صحيح هذا للامانة العلمية والتجربة الحياتية ولو وجدتم رصد او عكوسات موانع اثناء الشغل غصب عنك ستلجا اليهم لانهم هم الذين لهم خبره في هذا الامر والا سيتوقف الحفر وتردم الحفرة وانا لا اكلمك من فراغ انا اكلمك من سنين وسنين عمل في هذا الميدان

[CENTER][IMG]http://imageshack.us/a/img706/8661/mixolgynet57be380368.jpg[/IMG]
        [/CENTER]

السلام عليكم ورحمة الله شكرأ كثيرأ للمتابعه واما بعد انا سفرة وحصل كالاتي في الاول للتزكير القرية تدعي الناوية ثانيآ غرب النيل وتم الحفر وعلي بعد 50 سم بالظبط من سطح الارض وجدت فتحة البير يعني اوله قطره بالظبط 110 سم تم الحفر لمسافة 120 سم اي المسافة كامله 170 سم وبدات المياة تتدفق من جميع دائرة البير وتقريبا مياه شبه نظيفه وبعد 20 سم من البير يوجد عبارة عن كتفين يبعدو عن بعض 60 سم في جهة شمال غرب يعني عكس القبلة هناك بالقرية عبارة عن حرف u مقلوبه وهذا الاتجاه الي المقابر الخاصة بالقرية وايضا مصرف مياه (ترعة علي بعد حوالي 13 متر من المكان ) بين المكان وبين المقابر وبعد دخول البير والفحت وجد شقف احمر وشقف لونه بني بسواد و وترابه مثل الرمله حرشه سواد ببياض وبتلمع وقوالب طوب احمر مثل طوب البير وتم الفحت داخل الكتفين وجد عل بعد 40 سم سده بالحمره والشقف وقوالب الطوب افيدوني لله
          ملحوظة :- معظم هذا المكان والمكان اللي بجواره بيكشف شقف ووجود تاج عمود فرعوني او روماني مقدروش يحددو
          — سالت علي كلمة ناوية في الفراعنة او الرومانه بمعني المقابر تقريبا

هذه صور لشقف وصوره لقالب الطوب الاحمر وصوره للسد الحمرا

المشاركة الأصلية بواسطة ميدو سلامه مشاهدة المشاركة
              هذه صور لشقف وصوره لقالب الطوب الاحمر وصوره للسد الحمرا

برجاء الافاده افادكم وزادكم الله من علمه
                  ضروري الرد انا غالق البير بخشب ومستني الرد

برجاء الافاده افادكم وزادكم الله من علمه
                    ضروري الرد انا غالق البير بخشب ومستني الرد
                    اهلا اخي
                    الإخوة المختصين بالحظارة الفرعونية غير متواجدين حاليا لظروفهم الخاصة. فصبرا اخي وانتظر مرور من له
                    دراسة او تجارب من طرف الإخوة . موفق

" و لسوف يعطيك ربك فترضى "

يا جماعة حد يرد عليا اعمل ايه أ نحال أ مؤمن د عماد أ صباحو بعد اذنكو اللي عنده رد يقولي

هو الظاهر اني بتكلم بلغة غير مفهومه برجاء المساعده انا دخلت المنتدا لما لقيت خبرات واسعة بس الظاهر اني الخبرات مش بتطلع لاي حد

هو الظاهر اني بتكلم بلغة غير مفهومه برجاء المساعده انا دخلت المنتدا لما لقيت خبرات واسعة بس الظاهر اني الخبرات مش بتطلع لاي حد

هذه صورةللبير من اعلي
                          التعديل الأخير تم بواسطة ميدو سلامه; الساعة 2017-04-06, 02:46 PM. سبب آخر: هذه صورة للبير من اعلي

محدش ناوي يرد عليا متشكرين للاخوه جميعاو

اخى الكريم
                              كان يكفيك ان تقوم برفع الموضوع فقط حتى بكتابة ذكر لله تعالى او اكتب للرفع .
                              عموما
                              انا لسه راجع المنتدى والفترة اللى فاتت مكنتش متواجد وحاليا بتابع فقط المواضيع التى يتفاعل معها اصحابها .

بالنسبة لموضوع حضرتك
                              فوجود المياة على هذا العمق مشكلة كبيرة .
                              تانى شئ المعطيات بالموضوع ناقصه شوية
                              وطريقة حضرتك فى سرد التفاصيل عاوزة دقة شوية .
                              فعلشان كدا نلجأ للصور
                              لأنها أبلغ من الكلام .

ياريت صور للبئر من الداخل مع اظهار الفتحات اللى حضرتك قولت عليها .

تانى شئ
                              حاول تشرحلى سبب وجود الرطوبة العالية دى ايه
                              يعنى بالقرب منك ترع ؟
                              الارض المجاورة للبئر بتتسقى ؟
                              واى تفاصيل اخرى اكتبها

متابع معك
                              ربنا يوفقك
                              سبحان الله وبحمده
                              سبحان الله العظيم

يعمل...
                              X