إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

طبقة بها قشر صغيرة اكنها قشرة ذهب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• طبقة بها قشر صغيرة اكنها قشرة ذهب

انا جديد معاكم هنا ويارب حد يدلني عالصح بأذن الله
    انا هحدد نقاط عشان الكل يقدر يفهم كويس
    1_الحفر تم بناء علي كشف بجهاز تحديد فراغات وكشف معادن ومدفعتش فلوس بس اللي جة وكشف قالي انة باذن الله هياخد 10فالمية ولو ملقتش حاجة هيدفعلي هو اللي انا صرفتة مع العلم انة عارف اني اقدر اجيب حقي منة بفضل الله
    2_الجهاز حدد نزلة علي بعد 9.5 والراجل قال النزلة علي باب بأذن الله
    3_الحفر تم وللعلم اني عامل خرسانة مسلحة دائرية من اول الحفر
    4_ ظهرت معايا مياة بس بفضل الله بسيطة جدا ومش عاملة مشاكل فالحفر ظهرت عند 7متر وللعلم اني علي بعد حوالي 50متر من فرع للنيل بمحافظة الغربية
    5_ دلوقت بفضل الله وصلنا ل 8 متر وبدأت اقابل حاجات
    اول حاجة قابلتني طبقة بها قشر صغيرة اكنها قشرة ذهب والله اعلم بس كتير وكمان لقيت كسر فخار كتيييييير وكمان لقيت طوب احمر مرصوص جمب بعضة كتير بردو وكمان لقيت كتل كدا بيتقال انها فحم ولقيت عظام. كل اللي قابلني دا علي عمق 8متر . انا عاوز أرفق صور للحاجات دي بس مش عارف ازاي.

أرجو من السادة الخبراء إفادتي وجزاكم الله كل خير

السلام عليكم انا جبت الصور الحمدلله

ما توصلت اليه جيد جدا باعتباره مؤشرا قويا
      النصيحة أخي بما أنك ابتدئت بألة فاتمم عملك بالألة
      ثانيا أنت لم تصل الى نقطة تحديد الألة.
      لذلك أنصحك بإتمام ما بدئته لأن ما توصلت اليه مؤشر قوي
      لوجود دفين
      العلم من الله
      نحن لا ندعي المعرفة
      بل على الأرض نلتقي
      لا خير في امرىء كتم علم
      احفظ ما شئت من الدنيا لكن لا تحفظ علما
      شء ما شئت فلن تنال غير الذي قدر لك
      و أطلب المنايا و لا تكن كالذي يقف بالهواء
      و أحلم ما استطعت و ما كتب لك فأنت آخذه

قصة عشقي للإشارات قصة طويلة ، الابداع ليس غايتي و لكن الكمال نصب عيني ...

شكرا اخي الكريم
        انا دخلت مواضيع وقرأت فيها واتمني مشاركة رأي الاستاذ طلحة

الاستاذ الكريم طلحه المصري
          انا عارف ان حضرتك اكيد مشغول كان الله فالعون بس رأي معاليك يهمني

اين مشاركتكم جماعة الخير

الاخ حسن
              انا دلوقت قابلتني مشكلةوصلنا لطبقة من الرمل المائل إلي اللون الرمادي وعمال الحفر مش عارفين يقفو عليها بتسحب لتحت لانها ناعمة جدا وكل ما نطلع منها بتزيد ما هو رأيك

اخى الفاضل ما شاء الله دلائل مبشره ان شاء الله
                بالنسبه لطبقة الرمل الرمادى التى تحدثت عنها هى عباره عن رمل مختلط بنسبة طينه خفيفه ودى بتظهر تحت طبقة الرمل المحتوى على المياه
                هى مش بتسحب لتحت ولا حاجه لكنها مختلطه بالماء وعشان ناعمه بتتحرك بسهوله
                عموما اخى الكريم انت محتاج تزود ثقل على الخنزيره الخرصانه من فوق عشان تبقى كابسه على الطبقه دى ومتسمحش بتسربها من الجوانب لداخل الخنزيره ..حاول تكون حذر ونزل الخنيره اول باول على قدر الحفر ومتحفرش زياده عن الزوم لانها هتجمع من الجوانب
                بالتوفيق اخى ورزقك الله من واسع فضله

شكرا ليك الاخ احمد

السادة الاعضاء المحترمين بعد استكمال الحفر لقينا هذة الاشياء وبكميات كبيرةعلي حوالي 8.75سم

نرجو الرد من السادة الخبراء

السادة المحترمين اثناء الحفر وجدنا هذا الفك

لقيتها على كام متر

السلام عليكم

اخى الكريم انا لم اكن متواجد بالمنتدى الفترة الماضية بسبب مرض ابنى .

بالنسبة لموضوع حضرتك
                          فلو كان الجهاز تصويرى لطبقات الارض فالمفروض ان يتم تحديد شكل الموقع بطريقة هندسية .
                          بمعنى
                          انه لو هناك بالفعل مقبرة مبنية فلابد ان تكون ذات شكل هندسي وبالتالى يوجد بها فراغ او اشياء عضوية ومادية ويمكن للاجهزة الحديثة ان تبين ذلك ولو بصورة تقريبيه .
                          لكن
                          لايمكن ان يستطيع الشخص العامل على الجهاز ان يحدد (نزلة الباب) لانه ببساطه انت لا تعلم اين هو المدخل!

المقابر المبنية فى الرديم تكون ذات طابع هندسي سواء غرفة واحدة او عدة غرف وممرات والتصوير لها بالاجهزة يعطيك اشكال تخيلية لذلك البناء تحت الارض بصورة تقريبيه فضلا عن وجود الرطوبة والمياة الجوفيه التى تقلل من دقة الصور التى يحصل عليها الجهاز.

الخلاصة
                          يمكن تصوير طبقات الارض ولكن لا يمكن الجزم بوجود باب او نزلة الا فى حالات نادرة جدا ومهيئة لذلك.

بالنسبة لطبيعة الموقع

الموقع مدفنى
                          وبه بناء مدفنى احتمالية كونة مقبرة احتمالية عالية .

البقايا التى تم العثور عليها من بقايا الدفن لكن النقطة التى انت نزلت بها بعيدة عن جسم المقبرة .

بالنسبة للفك البشرى
                          فلو العمل كان يتم بطريقة متروية ودقيقة كان لابد من وجود بقايا لذلك الفك

فالبقايا العظمية البشرية لا تكون مخلفات ردم عظام الحيوانات والطيور فقط هى التى تكون بقايا ومخلفات ردم.

لذلك برجاء توضيح الاتى

1-مزيد من الشرح عن الجهاز
                          2-وصف دقيق لطبيعة الارض فوق نقطة الحفر
                          3- شرح بالتفصيل عن المرحلة التى ظهر بها الفك .

واى معلومات اخرى تفيد بالتحليل ضعها .

أتمنى لك التوفيق
                          سبحان الله وبحمده
                          سبحان الله العظيم

الاستاذ المحترم طلحه المصري
                            اولا ألف سلامة علي ابن حضرتك وربنا يشفية ويعافية يارب
                            1_ موضوع الجهاز انا مفهمش فية اوي بس هو فعلا في صورة تقريبية لغرف المكان وكلام حضرتك صحيح لان الراجل اللي كشف بالجهاز قال المياة مش بتبين اوي بس تقريبيا يعني .وقال المياة هتقابلنا علي عمق معين وفعلا هذا حصل . وفي فعلا تصوير لعدة غرف والراجل اللي كشف جة عند غرفة وساب بعدها متر وقال عشان مننزلش علي السقف ولما نوصل باذن الله للعمق المطلوب فناخد قطرة متر بإتجاة الغرفة سواء طلعت باب او جدار اي ان كان يعني .اما عن مصداقية الجهاز من عدمة فالعلم عند الله
                            2_طبيعة الارض فوق نقطة الحفر فهيا ارض طينية مائلة للون الرمادي وكنا اعزك الله بنربي فيها مواشي وكدا بس من فترة وبعدين وقفنا موضوع التربية . وبما اني نازل من اول الحفر بخرسانة دائرية اللي بيسموها خنزيرة باين فمعنديش القدرة اني اشوف او اصور جوانب الحفر . بس من بعد ال8 متر بدأت الوان الارض تتغير يعني دلوقت احنا علي حوالي 8.80 تقريبا والردم اللي بيطلع معانا رمل ناعم جدا زي بتاع شط البحر كدا بالظبط
                            3_ ظهور الفك بالظبط عند عمق 8.80 وبما اني مش خبير في هذا الموضوع فمش هقدر اشرح لحضرتك المطلوب مني في هذة النقطة
                            4_ دلوقت في صعوبة في انزال الخرسانة الدائرية لان في جانب من اجناب الحفر اللي قال علية الراجل من خلال الجهاز اننا هناخد منة قطرة متر عند الوصول للعمق بينزل طوب احمر كتير زي المرفق سابقا بالصور. وللعم هو قال الكلام دا قبل الحفر اقصد عن اتجاة القطرة . نفس الاتجاة دا بينزل الطوب والطوب دا بيعاكس الخرسانة الدائرية انها تنزل معانا بس بنحاول وكل شئ بأمر الله

وفالاخير شكرا جدا لحضرتك ولو في اي شئ حضرتك عاوز تعرفة انا معاك . والف سلامة علي ابن حضرتك

المشاركة الأصلية بواسطة Ahmed.mamdouh مشاهدة المشاركة
                              الاستاذ المحترم طلحه المصري
                              اولا ألف سلامة علي ابن حضرتك وربنا يشفية ويعافية يارب
                              1_ موضوع الجهاز انا مفهمش فية اوي بس هو فعلا في صورة تقريبية لغرف المكان وكلام حضرتك صحيح لان الراجل اللي كشف بالجهاز قال المياة مش بتبين اوي بس تقريبيا يعني .وقال المياة هتقابلنا علي عمق معين وفعلا هذا حصل . وفي فعلا تصوير لعدة غرف والراجل اللي كشف جة عند غرفة وساب بعدها متر وقال عشان مننزلش علي السقف ولما نوصل باذن الله للعمق المطلوب فناخد قطرة متر بإتجاة الغرفة سواء طلعت باب او جدار اي ان كان يعني .اما عن مصداقية الجهاز من عدمة فالعلم عند الله
                              2_طبيعة الارض فوق نقطة الحفر فهيا ارض طينية مائلة للون الرمادي وكنا اعزك الله بنربي فيها مواشي وكدا بس من فترة وبعدين وقفنا موضوع التربية . وبما اني نازل من اول الحفر بخرسانة دائرية اللي بيسموها خنزيرة باين فمعنديش القدرة اني اشوف او اصور جوانب الحفر . بس من بعد ال8 متر بدأت الوان الارض تتغير يعني دلوقت احنا علي حوالي 8.80 تقريبا والردم اللي بيطلع معانا رمل ناعم جدا زي بتاع شط البحر كدا بالظبط
                              3_ ظهور الفك بالظبط عند عمق 8.80 وبما اني مش خبير في هذا الموضوع فمش هقدر اشرح لحضرتك المطلوب مني في هذة النقطة
                              4_ دلوقت في صعوبة في انزال الخرسانة الدائرية لان في جانب من اجناب الحفر اللي قال علية الراجل من خلال الجهاز اننا هناخد منة قطرة متر عند الوصول للعمق بينزل طوب احمر كتير زي المرفق سابقا بالصور. وللعم هو قال الكلام دا قبل الحفر اقصد عن اتجاة القطرة . نفس الاتجاة دا بينزل الطوب والطوب دا بيعاكس الخرسانة الدائرية انها تنزل معانا بس بنحاول وكل شئ بأمر الله

وفالاخير شكرا جدا لحضرتك ولو في اي شئ حضرتك عاوز تعرفة انا معاك . والف سلامة علي ابن حضرتك
                              تسلم يا غالى ربنا يحفظك

بالنسبة للجهاز فعلشان اعتمد فكرة وجود مقبرة فلابد من مصداقية للجهاز والعامل عليه ودا مش هعرف اتأكد منه لأنه معتمد عليك انت .
                              انت ادرى بمصداقية الشخص من عدمه.
                              فأنا هبنى على الأحتمالات السابقة ..ﻷن الدلائل التى تم العثور عليها بتعزز تلك اﻹحتمالات.

بالنسبة للفك فسبب سؤالى هو انى أخشى أن يكون الفك جزء من هيكل عظمى كامل وبالتالى سيكون الهيكل بحد ذاته عبارة عن قبر
                              ولو صح ذلك فذلك سيعطى إحتمالية ان تكون القبور متراصة فى نفس المستوى وستكون قبور فردية .

بالنسبة لجسم البناء المشتبه به ،فكان الافضل النزول بالخنزيرة مباشرة على جسم البناء سواء سقف او غيره
                              لأن المقابر المبنية كلها معظمها يكون مبنى من قطع الحجر الجيرى ومعروف ان الحجر الجيرى هش وغير قاسي وكان يمكن اختراقه بسهوله حتى لو بلغ سمك الحجر مترين.
                              النوع الثانى من المقابر المبنية يكون مبنى من قطع الطوب الاحمر والسقف عبارة عن قبة او قباب او شكل جملى . وذلك ايضا سهل أختراقه.

لكن
                              انت الأن بناء على كلامك بجوار المنطقة المشتبه بها وانت محكوم داخل الفراغ الخاص بالخنزيرة اى انك لا تستطيع جس او فحص اى شئ افقى فى خلال العمق ال8 متر الذى وصلت له .
                              ولا يمكنك الان التحرك افقيا الا من اسفل ذلك العمق بعمل قطرة .
                              ويرجى ملاحظة الاتى

فى حالة عمل قطرة بطريقة غير دقيقة وصحيحه ستتحرك صبة الخرسانه كلها فوق تلك القطرة بسبب الوزن الشديد !

لذلك عليك بالاتى

تفريغ الجانب الذى يظهر منه الطوب وجعل الخنزيرة تنزل لاى عمق اخر متاح .
                              ثم تثبيت الخنزيرة على ذلك الوضع
                              ثم تقوم بالتكسير فى الخنزيرة نفسها على شكل فتحه جانبية لعمل سرداب جانبى للمنطقة المشتبه بها بناء على ما افادك به العامل على الجهاز.

وذلك يجعلك تعمل السرداب بدون ما تهيل عليك الخنزيرة لانها هتكون ساندة نفسها من بقية الجوانب .

وبعد عمل الفتحه تقوم بعمل قطرة قوية ومدعومة جيدا ولا يزيد الدخول افقيا بالمرة الواحدة عن ربع متر لمنع الانهيارات.

ملاحظة

حتى لو كانت طبيعة الارض بالمنطقة المشتبه بها قاسيه ومتماسكه فلا تقوم ابدا بعمل قطرة بها بدون دعامات او قطرة فى التراب كدا

لان احتمال الانهيار احتمال كبير لان المنطقة التى نزلت بها الخنزيرة عملت على تفكيك جوانب الحفر بجوارها مما جعلها غير متماسكه مثل الاول.

انا بعطيك احتمالات بناء على شرحك وما تمدنى به من معلومات .

بالتوفيق
                              سبحان الله وبحمده
                              سبحان الله العظيم

يعمل...
                              X