إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الفحر في التربه الطنيه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الفحر في التربه الطنيه

احنا كنا بنحفر بجوار مكان بحر قديم من سنوات طويله بس حولو المجري بتاعه يعني وللعلم احنا شرق النيل الوجه البحري بعد 4 متر فحر لقينا بير مترين ف 190 سنتي كله رمل وطبعا مياه احنا لقينا بقايا طوب احمر وحجاره كتير ولقينا شقف كتير وقطع تشبه السراميك كده الوان من الناحيتين وعظم وعملنا جاسه خبطة في سقف بعد 8 متر يعني الاجمالي 13متر نكمل ولا ايه راي خبرا المنتدي ارجو الرد لان. منسوب المياه بيزيد
    التعديل الأخير تم بواسطة حورس 2; الساعة 2017-03-09, 09:59 PM. سبب آخر: خطا املائي

افيدوووووووني افادكم الله

المنتدى يعتذر للأخوة المصاروة لغياب الخبراء الفرعوني
      و لكن رغم ذلك ساجيبك أخي بالنسبة للأعماق في الدفائن الفرعونية غير مهمة
      لأنها عميقة جدا.
      ثانيا ان كان بناء البئر متواصل فهذا هو المهم أما ان وصلت الى مشارفه يعني القاع
      فلا بد من وجود مدخل عن طريق سرداب طبعا ان كان البئر جنائزي.
      ثم وافنا بالصور علنا نتوفق الى ارشادك.
      العلم من الله
      نحن لا ندعي المعرفة
      بل على الأرض نلتقي
      لا خير في امرىء كتم علم
      احفظ ما شئت من الدنيا لكن لا تحفظ علما
      شء ما شئت فلن تنال غير الذي قدر لك
      و أطلب المنايا و لا تكن كالذي يقف بالهواء
      و أحلم ما استطعت و ما كتب لك فأنت آخذه

قصة عشقي للإشارات قصة طويلة ، الابداع ليس غايتي و لكن الكمال نصب عيني ...

اخي حسن جزا ك الله خير
        ولكن هل هناك ابيار شيدت من الرمل فقط معا ماده غريبه لايلتصق بهذا البير اي شي يعني كنا بنردم فيه عشان المياه ولكن الطين والرديم لايلتصق فيه هل هذا بئر مدفني ام ماذا

ممكن ترودو علي موضوعي عاوز اعرف هعنل ايه انا كل يرم حجات غريبه بتحصل في البيت اقسم بالله تبقي قاعدين النور يطفي نفتحه يطفي ونسمع صوت المفتاح وهو بيقفل لدرجه امبارح واحنا قاعدين اخويا انضرب بالقلم عادي كده وفرقع والقطط كترت بطريقه عجيبه وغريبه انا عمري في حياتي ماشفت قط بياكول خصروات يعني خص جرجير كده غير القطط دي افيدوني يا اردم البير ده وخلاص

السلام عليكم
            اخى الفاضل حورس 2 ..ماذا تعنى بان هناك ابيار شيدت من الرمال فقط ؟
            بئر مربع مبنى بالاحجار ام الطوب؟ ..بداية البئر على عمق 4 متر من الحفر ؟
            ظهور المياه على عمق كام ..
            اين الصور

للعلم الاشياء الغريبه التى تتحدث عنها بانها تحدث بالمنزل ربما اشياء عاديه لكن احيانا الخوف يهيئ لك انها غير عاديه
              على سبيل المثال كل القطط تقريبا تاكل الخضار وده عادى وكثرتها عاديه ايضا حسب مكان الطعام
              داوم على تحصين نفسك بالاذكار ولا تشغل بالك بشئ كلها تهيؤات لا اكثر ولا اقل
              وفقك الله

المياه ظهرت علي عمق 4 متر اخي احمد وانا اقرا ان الابيار بالحجاره او الطوب انا البير الي لقيته دائري من الرمل وماده غريبه تمنع التصاق اي شي بيه وقريبا هرفع الصور بس ياريت تبعتلي لينك ارفع عليه

والبير علي عمق 3 متر من بداية الفحر

اخى الكريم على حد علمى مفيش حاجه اسمها بير مبنى بالرمل لكن ممكن يكون محفور فى ارض جبليه من الحجر الرملى لكن انت بتقول انك فى ارض طينيه
                    فعلى اى اساس قلت بئر مبنى مع العلم كلمة مبنى معناها انك شايف طوب او احجار او ماده على شكل كتل تصلح للبناء وبينها مادة البناء ايا كانت ..فعلى اى اساس قلت مبنى مش محفور
                    ثانيا عدم الالتصاق اكيد ناتج عن سطح الرمل الناعم على الجدار وطبيعى مفيش ماده هتلتصق فيه الا بعد معالجته وتنظيفه
                    خلينا بالمهم :
                    الابار يا عزيزى عدة انواع ومختلفة الاهداف والاستخدامات احدها الابار المدفنيه
                    اكيد بعد رفع لصور هتتضح الامور وما اكثر مواقع رفع الصور ابحث فى جوجل وستجد الكثير وان لم تجد سارسل لك رابط باذن الله
                    انا لست خبير فى الاثار والتنقيب والاشارات لكن احاول المساعده بمعلوماتى البسيطه علها تفيد بشى
                    وهاقولك انا لو مكانك هاعمل ايه ولك حرية الاختيار
                    اولا اتاكد تماما ان البير هو بناء او مشيد بيد بشريه ثانيا كسر الفخار والشقف ربما دليل جيد ومشجع
                    انت عملت شيش او مجس وتوقف عند بعد معين ..جرب الشيش فى ثلاث نقاط كل نقطه تبعد عن الاخرى 80 سم لتتاكد انه سطح كامل وليس جزء من الرديم
                    اضرب سيخ فى جدار البئر من اعلى لنعرف سمك البير وهل هو قوى بما يكفى للحفر والتعمق ام لا او حاول تكشف جزء من جدار البئر من اعلى لنعرف حجم البناء
                    بقى معنا عملية الحفر وتفريغ البئر وطبعا العمل فى الماء ليس بالسهل
                    سنكمل بعد ان تاتى بهذه الاستفسارات
                    وفقك الله ورزقك من واسع فضله
                    تحياتى

البير مابقاش باين لاننا بنحفر جواه بخنزيره فا اكيد مش باين لاننا جواه انا هصورك الحجات الي خرجت واحنا بنحفر وهشوفك موقع وارفعها جزاك الله خيروللعلم اخي انا عملت جاسه في اركان البير مرتين جاستين يعني وفي سقف وتحته فراغ لانو زي صوت البلاط لما يبقي تحته مفرخ ده سقف ولا ايه بالظبط هو كده علي عمق 13 متر

جميل انك بتحفر من داخل خنزيره عشان الامان
                        توقف المجس عند مسافه معينه يعنى انك وصلت لقاع البير اما ان تحته فراغ او سقف فده صعب تعرفه لانك مش محترف ..الصوت اللى بيصدر من خبط الجسه ممكن يديك ايحاء بان تحته فراغ وده حصل معى شخصيا فى البدايه وتوهمت ان فيه فراغ وطلع مش صحيح .. وعلى حد علمى فراغ لمدفن بيكون فى الجانب مش تحت البير ..او ممكن تكون سده لمدخل والله اعلم ..عموما مش هنحاول نتكهن بشئ فى علم الغيب
                        فى انتظار الصور
                        بالتوفيق

اخي دي بعد الاشيا الي وجدت في موقع الحفر هل هذه قطع مبشره ام ماذا

ان شاء الله مبشره توكل على الله وواصل الحفر اخى الفاضل ورزقك الله من فضله
                            وحاول تكون قريب من جدران البئر وتستكشقها كل نص متر حتى لا تكون هناك سده جانبيه ولا تلاحظها فتنزل بالخنزيره عليها وتتخطاها ركز على الاتجاهان الشرقى والغربى
                            والله اعلى واعلم ..كنت اتمنى ان يتابعك احد الخبراء بالمنتدى من هم اكثر خبره واغزر علما
                            ان شاء الله توصل لمبتغاك
                            بالتوفيق اخى الكريم

يسلمو اخي احمد بس هما الخبرا فين

يعمل...
                              X