إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل هذة رموز لنوع دفين؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هل هذة رموز لنوع دفين؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو ندخل فى الموضوع: كنت بحفر بيارة لبيت قديم عندى وعلى بعد 2.80م او 3 متر تقريبا لقيت كمية فخار مكسر كتير ومكنش فية مياة لحاد اللحظة الى كشفت فيه الفخار او الشقف ولما شلتو وجدت انو طبقة شقف بالطين حوالى اكثر من نصف متر وكان موجود طوب احمر طويل ورفيع وعريض وكانت الارض رملة ناعمة جدا وفيها لامعة ولكن ليست بيضان زى ما تكون زرقاء مثل الطين من اول سطح التربة كانت شبة بيضاء وﻻ يوجد بها اى حبة رمل خشنة خالص لحاد 2 متر وبعد كدة تربة طينية زرقاء ولكن مش متماسكة زى ما الواحد يعرف عن الطينة الزرقاء المهم نزلت بردو شوية وجدت 3 قوالب طوب على سيفهم باتجاه قبلى بحرى ولكن القالب الثالث من بحرى كان نايم على بطنو وبنفس الارتفاع بتاع القالبين الاخرين ومكنش نفس الطول بردو انا قولت يمكن علامة لشئ وسكت بردو. نزلت شوية تانى لقيت طوب مبنى على يمينى لو انا وشى باتجاه البحرى يعنى الدوران دة شرق. خدنى حب الاستطلاع وكشفتو لقيتو زى حاجة مكبية والطوب مرصوص بانتظام طبعا والشقف دا طبعا بكميات كنت ممكن اطلع منو بالشكارة ال 25 كيلو فى منطقة صغيرة المهم نزلت شوية فى الدايرة المكبية شوية مش كتير بتاع 20 او 30 سنتى ملقتش حاجة تانى رجعت اكمل حفر للبيارة وجدت رصتين فوق بعض من الطوب واخدين الاتجاه الشرقى الغربى بخط مستقيم ودا كان تقريبا تقاطع ال 3 قوالب الى لقتهم الاول او كانو يشيرو الى الحائط المهم انا معرفتش اعمل اية وبحثت فى الانترنت ووجدت موقعكم المحترم يقدم الخدمة للجميع واتمنى ان يكون كلامى وصل بشكل صحيح وواضح دون اخلاط فى الموضوع واتمنى ان حد يدلنى على اية نوعية الحضارة دى وهل اكمل وﻻ اكبر دماغى؟ للمعلومة انا من صعيد مصر وهذة المنطقة تعتبر زراعية دخلها السكان فى السنين الماضية القريبة وللعلم المياة بتظهر فيها على نص متر من الحفر فى اى مكان. وشاكر افضالكم وبنتظار ردكم بالافادة ان شاء المولى ودى بعض الصور لكى تعكس بعض الاشياء الايجابية لتحليل الموضوع وسوف ارفق المزيد ان شاء المولى بس الموقع بيدينى صلاحيات محدودة لرفع الصور والله المستعان
    الملفات المرفقة

المكان به دفين أخى الكريم

وفقك الله.

اتمنى من الله ان يرزقنى انا وكل مسلم بكل خير
          ولكن اين باقى الاخوة المحليين لكى اتابع معهم فيما جديد معى بخصوص هدا الموضوع لكى اتوصل الى حل لهذا الموضوع بفضل المحليين وعن اى حضارة هذة الاشياء
          لكم كل التقدير وفائق الاحترام

اين المحليين او الاعضاء؟
            لقد قمت بطرح بعض الاشياء ولم اجد من يتواصل معى هل هناك مشكلة فى الموضوع ام فى صاحب الموضوع...
            وانتظر الرد من 6 ايام مضت ولم اجد المساعدة؟
            اذا كان هناك من يستطيع المساعدة فليتفضل ولكم كل الاحترام والتقدير لان الموضوع تطور بعض الشئ وقد اكون محتاج للمساعدة قد تكون باتخاذ بعض الاراء من الاخوة المحليين
            مرة اخرى اسف للازعاج وتقبلو مرورى بصدر رحم

شوف يا حج
              كل الدلايل التي ظهرت من فخار وطوب احمر وحوايط وطبقات ارض مختلفة من طينة عادية الي طينة بنية او طينة زرقاء او رملة صفرا كل هذا يدل علي دفين اسفل وهذه طبقات الردم والمكان مشجع علي النزول ولاستمرار انت تقريبا كذا
              وصلت الي كام متر .؟!
              انسي الحوايط التي ظهرت لك واكمل بالاسفل
              لان الثلاث طوبات معناهم انزل الي اسفل 3 مرات طولك وطول الانسان المتوسط 168 مثلا اذن هتنزل حوالي 4 متر ونصف ثم تتجه الي ناحية القبلي الغربي مثل اتجاه صف الطوب ستجد سدة الباب ان شاء الله او تجد سرداب يدخلك لغرفة دفن المهم انك فعلا نازل صح وكلها دلايل كويسة ونازل قدام المكان وليس خلفه
              [CENTER][IMG]http://imageshack.us/a/img706/8661/mixolgynet57be380368.jpg[/IMG]
              [/CENTER]

مشكور اخى الكريم على المتابعة sas_2010 انا حاليا اتوقف على بعد 3.20 متر تقريبا وقمت بتوسيع الحفرة واتضح لى بعض الامور مثل: كشفت السور المبنى من ناحية البحرى اكثر ومشيت معاه الى امتدادة الشرقى ووجد سور اخر يتقاطع مع باتجاه قبلى بحرى ولكن رصة الطوب تختلف (السور الشرقى الغربى رصة الطوب فية من اعلى واقف على سيفو والرصة الى اسفل نايمة بس بالطول بحيث ان يكون طوبتين ماشيين جنب بعض.... ولكن السور القبلى البحرى العكس الاعلى نايم والاسفل واقف على سيفو).. زى ما يكون المكان متحاوط برصة طوب ارتفاعهم حوالى 20 سم والظاهر حاليا امامى انى فى الركن الشرقى البحرى للرصة وﻻ اعلم كم يبعد السور باتجاة القبلى او الغربى وكلهم تقريبا على نفس الارتفاع وكلهم على بعد من سطح الارض حوالى 3 متر طويب نسبا للتوسع الذى قمت بة لاظهار السور المتقاطع فانى شرق ال 3 طوبات الى ذكرتهم فى الاول.. مشكور اخى الكريم مرة اخرى sas_2010 على المتابعة وسوف اوافيكم بالشرح حين ان اجد شئ اخر ان شاء المولى وسؤال اخير هل يمكن ان اعرف نوع الدفين من العلامات الموجودة؟ والله الموفق والمستعان ولكم خالص التقدير والاحترام

مشكور اخى الكريم thelaststand على النصيحة وانا اعلم ان الاخ sas_2010 ليس بخبير ولكن هو الذى شاركنة فى الموضوع قد يكون بحافز معين وليكن المساعدة بالقدر المستطاع فله كل التقدير والاحترام ... والجانب الاخر من ناحية الخبراء لا يوجد منهم الان ليشاركنى الرائ او يلقى نصيحة او معلومة تكون ليه الدلالة على الخير لى ان شاء الله فانا اتيت الى هنا بغرض العلم والابتعاد كل البعد عن النصابين والدجالين.. ولكم جزيل الشكر جميعا وبانتظار الاخوة المحللين والله الموفق والمستعان

غياب تام للاخوة المحللين ...ربنا يوفقهم ويرجعو بالسلامة..لكن السؤال هنا: هل طبقة الفحم ليها سمك معين ولا عشوائية؟

المشاركة الأصلية بواسطة hostname مشاهدة المشاركة
                      غياب تام للاخوة المحللين ...ربنا يوفقهم ويرجعو بالسلامة..لكن السؤال هنا: هل طبقة الفحم ليها سمك معين ولا عشوائية؟
                      لا تقلق أخي فقليل من الصبر و سيعود الأخوة المحللين بإذن الله
                      العلم من الله
                      نحن لا ندعي المعرفة
                      بل على الأرض نلتقي
                      لا خير في امرىء كتم علم
                      احفظ ما شئت من الدنيا لكن لا تحفظ علما
                      شء ما شئت فلن تنال غير الذي قدر لك
                      و أطلب المنايا و لا تكن كالذي يقف بالهواء
                      و أحلم ما استطعت و ما كتب لك فأنت آخذه

قصة عشقي للإشارات قصة طويلة ، الابداع ليس غايتي و لكن الكمال نصب عيني ...

المشاركة الأصلية بواسطة حسن أحمد تونس مشاهدة المشاركة
                        لا تقلق أخي فقليل من الصبر و سيعود الأخوة المحللين بإذن الله
                        ان شاء المولى

يعمل...
                        X