إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فرشه طوب وفرشه فخار وعظام

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة طلحه المصرى مشاهدة المشاركة
    نفسى أعرف انتم بتجيبوا الكلام دا من فين !!!؟

يعنى ايه الشقف بدأ اللون يكون اغمق مع النزول لتحت !

هما الفراعنة كانوا بيحطوا الشقف حسب الوان قوس قزح !

بتقول للأخت انزلى تحته مباشرة هتوصلى ( لمكانك ) بامر الله

ممكن حضرتك تعرفنا هو ايه ( المكان ) اللى حضرتك تقصدة ؟

وحدد لنا نوعية الدفنات بتلك النوعية من المواقع

يرجى الرد للنقاش

معليش خليك رويح انا عارف ان بعض المعتقدات تخلى الواحد يشد فى

شعره

ممكن يا استاذ طلحه تشرحلنا روح المتوفي بعد الاعتقاد في البعث بتخرج من اسفل المقبره إلي اعلي ازاي ؟
      او بتكون عن طريق علامات واشارات ايه ؟
      اتمني عدم السخريه من الكلام لو حضرتك بتقرا كتب كتير سيب الممارس اللي شاف بعينه واتعامل بنفسه يتكلم ويقول رأيه
      وحضرتك ابقي قول رأيك ,,
      واعتقد الكتب والثوابت مش هتفيدك ف الحضاره دي ..
      انما اسئله اسئله ونعمل نفسنا فاهمين وبنوجه الناس صح كل دا بلح ..
      تحياتي للمحترمين فقط

المشاركة الأصلية بواسطة شريان مشاهدة المشاركة
        ممكن يا استاذ طلحه تشرحلنا روح المتوفي بعد الاعتقاد في البعث بتخرج من اسفل المقبره إلي اعلي ازاي ؟
        اتمني عدم السخريه من الكلام لو حضرتك بتقرا كتب كتير سيب الممارس اللي شاف بعينه واتعامل بنفسه يتكلم ويقول رأيه
        وحضرتك ابقي قول رأيك ,,
        تحياتي للمحترمين فقط

كويس جداً انك اتكشفت على وجهك القبيح يا pronto

أطالب ادارة المنتدى بتتبع عضويات السيد اللى عامل نفسة دكتور

بالنسبة للعلم والجهل فلا تستحق التعليق .
        سبحان الله وبحمده
        سبحان الله العظيم

الله المستعان ، رزقنا الله العلم والفهم وحسن القول .
          ليتك ما رددت على أخينا طلحة بهذا الأسلوب الفج ، فهو رجل ملم بما يقول صبور .

المشاركة الأصلية بواسطة شريان مشاهدة المشاركة
            وحضرتك ابقي قول رأيك ,,
            تحياتي للمحترمين فقط
            انا مش عارف
            الاشكال دي بتتحتف علينا من فين
            يا اخي الكلام هات وخود
            اقنعني او اقنعك
            لكن اسلوبك بالرد ليس بكلام اللبق ولا هو سليم
            وحاختم كلامي بما ختمت به كلامك
            تحياتي للمحترمين الي فاضلين في المنتدى فقط
            إعـــــــلان

[video=youtube;qseF6tfDEg8]http://www.youtube.com/watch?v=qseF6tfDEg8[/video]

المشاركة الأصلية بواسطة بطيحان مشاهدة المشاركة
              انا مش عارف
              الاشكال دي بتتحتف علينا من فين
              يا اخي الكلام هات وخود
              اقنعني او اقنعك
              لكن اسلوبك بالرد ليس بكلام اللبق ولا هو سليم
              وحاختم كلامي بما ختمت به كلامك
              تحياتي للمحترمين الي فاضلين في المنتدى فقط
              صدقت اخي بطيحان والغريب في الامر انهم لما يعدموا الوسيلة بالاقناع علميا تراهم يستعملوا الفاظا صبيانية حتى الصبيا
              بطلوا هذا النوع من الكلام ويترفعوا عن مثله.
              تحية للمحترمين ولكل من يحترم نفسه .

" و لسوف يعطيك ربك فترضى "

السلام عليكم
                انا مغلطش في حد اساليب الرد من المشرف اسلوب هجومي كان من الممكن تصحيح المعلومات , ولا اكتب عن جهل ابداً ولله الحمد ..
                اعتذر عن الاساءة للجميع ولا اقصد المحترمين فقط , إلا بذوات الردود المحترمه والراقيه ورد المشرف عليا لم يكن ذلك تماماً بالأسئلة التهكميه عن ان اسلوبي روحاني او بتنجاني او غيره .. وانني اضلل الناس
                انا صممت بالدخول إلا اني املك معلومه تحتمل الصواب وتحتمل الخطأ والعمل عن تجربه وعن الاحتكاك بالخبرات والتواصل مع خبراء يعملوا منذ سنين عديده , واهل البلاد الأخري لا علم لهم بعلم المصريات والحفائر بمصر تماماً تماماً .. فلا تحكم علي احد ..
                وبدون اي فلسفة واطالة واسئلة زايده عن الحدود للسائل فتفسير ردي كالتالي

ان الشقف له سمك في الطبقه وان فرشة الشقف كبيره في المحيط فيجب الوصول لأكبر سمك للطبقة ويتعدي ال 170 سم من هذه النقطة ستكون بداية المكان عنده في النزول الصحيح ويتم وضع احتمالات بعدها وبعد عرض الطبقة التي تليها من هذه النقطه تحديداً فيتم تحديد الدخول , والوان الشقف لها دلايل كبيره جداً فعند خروج المتوفي في معتقدهم بالبعث والخلود فيكون هناك اشارات له يعرفها جيداً للخروج الآمن فهناك اشراك واعمال هندسيه ومتاهات بالموقع كثيره جداً فيجب ان يخرج من مخرج آمن , فيجب علي السائل تتبع لو الشقف فسيجد كميات كبيره من السقف الاحمر من الداخل والخارج والوسط وسيجد شقف لونه اسود من الداخل وستتغير الألوان بإستمرار حتي يصل للطبقة المشار إليها ..
                طبعاً التفسير كنت هقوله ببساطه وبوضوح والله اعلم دا اللي لمسناه بالعمل دائماً وايضاً من افواه الخبراء الذين لهم باع طويل بالعمل الميداني .. وهناك دراسات كامله في الموقع بتتم علي الشقف وكسر الفخار "تنظيفه وغسله وترقيمه وغيره من خطوات " لمعرفة مكان تواجد المكان ..

ولو كان الاخ رد عليا رد اكثر رقي بالإستفسار او بتأكيد كلامي او نفيه واثبات الصحيح لكان افضل من وضع اسئله استخفاف ..
                هنا عضويتي برونتو..
                هل قمت بتضليل احد من قبل او طلبت شئ من احد او نصبت علي احد ..
                ارجو عدم اتهامي بالباطل والقبح ..
                اما اني املك عضويتين او 100 اعتقد انها حريه شخصيه .. والادارة اكيد بتملك تواريخ تواجدي وتعلم جيداً انني لم ادخل بهذه العضويه منذ 2014 او قبلها بكثير , وتعرف تعاملات جيداً مع الجميع ..

وشكراً ..

المشاركة الأصلية بواسطة pronto مشاهدة المشاركة
                  السلام عليكم
                  انا مغلطش في حد اساليب الرد من المشرف اسلوب هجومي كان من الممكن تصحيح المعلومات , ولا اكتب عن جهل ابداً ولله الحمد .. ا
                  اعتذر عن الاساءة للجميع ولا اقصد المحترمين فقط , إلا بذوات الردود المحترمه والراقيه ورد المشرف عليا لم يكن ذلك تماماً بالأسئلة التهكميه عن ان اسلوبي روحاني او بتنجاني او غيره .. وانني اضلل الناس
                  انا صممت بالدخول إلا اني املك معلومه تحتمل الصواب وتحتمل الخطأ والعمل عن تجربه وعن الاحتكاك بالخبرات والتواصل مع خبراء يعملوا منذ سنين عديده , واهل البلاد الأخري لا علم لهم بعلم المصريات والحفائر بمصر تماماً تماماً .. فلا تحكم علي احد ..
                  وبدون اي فلسفة واطالة واسئلة زايده عن الحدود للسائل فتفسير ردي كالتالي

ان الشقف له سمك في الطبقه وان فرشة الشقف كبيره في المحيط فيجب الوصول لأكبر سمك للطبقة ويتعدي ال 170 سم من هذه النقطة ستكون بداية المكان عنده في النزول الصحيح ويتم وضع احتمالات بعدها وبعد عرض الطبقة التي تليها من هذه النقطه تحديداً فيتم تحديد الدخول , والوان الشقف لها دلايل كبيره جداً فعند خروج المتوفي في معتقدهم بالبعث والخلود فيكون هناك اشارات له يعرفها جيداً للخروج الآمن فهناك اشراك واعمال هندسيه ومتاهات بالموقع كثيره جداً فيجب ان يخرج من مخرج آمن , فيجب علي السائل تتبع لو الشقف فسيجد كميات كبيره من السقف الاحمر من الداخل والخارج والوسط وسيجد شقف لونه اسود من الداخل وستتغير الألوان بإستمرار حتي يصل للطبقة المشار إليها ..
                  طبعاً التفسير كنت هقوله ببساطه وبوضوح والله اعلم دا اللي لمسناه بالعمل دائماً وايضاً من افواه الخبراء الذين لهم باع طويل بالعمل الميداني .. وهناك دراسات كامله في الموقع بتتم علي الشقف وكسر الفخار "تنظيفه وغسله وترقيمه وغيره من خطوات " لمعرفة مكان تواجد المكان ..

ولو كان الاخ رد عليا رد اكثر رقي بالإستفسار او بتأكيد كلامي او نفيه واثبات الصحيح لكان افضل من وضع اسئله استخفاف ..
                  هنا عضويتي برونتو..
                  هل قمت بتضليل احد من قبل او طلبت شئ من احد او نصبت علي احد ..
                  ارجو عدم اتهامي بالباطل والقبح ..
                  اما اني املك عضويتين او 100 اعتقد انها حريه شخصيه .. والادارة اكيد بتملك تواريخ تواجدي وتعلم جيداً انني لم ادخل بهذه العضويه منذ 2014 او قبلها بكثير , وتعرف تعاملات جيداً مع الجميع ..

وشكراً ..
                  اود توضيح شيء لك اخ شريان او pronto وحتى لا نتهم بالتسلط او تكميم الافواه او انتصارنا للاخ طلحة المصري على حسابك
                  وبعيدا عن التحليل الذي ادرجته .
                  نقاشك الذي انتهى بكلام غير لاءق باخ بغض النظر عن من يكون او رتبته بالمنتدى هو شيء غير مقبول لانه حتى مع عضو عادي مسجل جديد لن تسمح ادارة المنتدى بذلك.
                  اما ان تسجيلك بعدة عضويات حرية خاصة بك فهذا لا يمكن ولا يعتبر بقدماء انه من ظمن الحريات ببساطة هذا تصرف في غير
                  محله وممنوع حسب القانون الذي تاسس به المنتدى.
                  فيما يخص عضويتك هذه الحضر تم لمدة 10 في انتظار قرار الادارة . نسال الله الهداية لنا ولك وبالتوفيق للجميع

" و لسوف يعطيك ربك فترضى "

استذتنا الكرام انو زعلنين مننا ليه

المشاركة الأصلية بواسطة amal مشاهدة المشاركة
                      استذتنا الكرام انو زعلنين مننا ليه
                      اختى الكريمه تابعى موضوعك
                      لا يوجد اى زعل بخصوص حضرتك ( فلما تتكلمين بصيغة الجمع)

والجدال الذى حدث أثرى موضوعك ولم يضره
                      فبرجاء ان تردى على مشاركتى السابقة التى وجهتها لكى .

ويمكنك طرح كل ما تشائين من إستفسارات بموضوعك

وكل أعضاء المنتدى لهم الحق فى ابداء ارائهم وتقديم المساعدة

وما نعمل عليه هو تصحيح المفاهيم الخاطئة
                      وهذا ليس له أدنى علاقة بأشخاص بل بما يتم كتابته فقط.
                      سبحان الله وبحمده
                      سبحان الله العظيم

استاذنا الكريم انا رديت علي حضرتك بس عندي مشكله في رفع الصور لحضرتك مش عارفه ازاي وانا اسفه جدا علي سوء التفاهم ال حاصل

المشاركة الأصلية بواسطة amal مشاهدة المشاركة
                          استاذنا الكريم انا رديت علي حضرتك بس عندي مشكله في رفع الصور لحضرتك مش عارفه ازاي وانا اسفه جدا علي سوء التفاهم ال حاصل
                          سالتك كم عرض واتساع الحفر

يرجى الإفادة
                          لأن طبيعة موقعك ستتطلب كشف افقى بمساحة كبيرة .

بالنسبة لإدراج صور فيوجد بالمنتدى موضوعات كثيرة عن كيفية ذلك .

ياريت تذكرى اى تفاصيل اخرى
                          كل ما وصلتى لنا الصورة بشكل افضل كان التحليل افضل .

بالتوفيق
                          سبحان الله وبحمده
                          سبحان الله العظيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يافندم اتساع الفتحه متر وربع في متر وربع

يافندم حضرتك ازاي نرفع الصور لحضرتك ومعلش يافندم لو احنا بنسأل كتير احنا حصل عندنا نوع من حب الاستطلاع لغرابه رديم المكان من طبقه الفخار ال بيوصل ارتفعها مترو 20 او 30 وكمان دقتنه في كبسه وفيه حراره في الردم وهيشان في طبقه التربه العليه قبل الوصول للرديم وكمان ريحه المسك كتيره

يعمل...
                                X