إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بيع مقبرة فرعونية

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• بيع مقبرة فرعونية

انا شخص بسيط ولا أحب المشاكل ولا اريد الدخول في سكة الاثار والرصد والحكومة وكل تلك الصعوبات وبسبب كل ذلك انا عاوز أبيع مكان مغلق كما هو واللي هيشتري يطلع براحته يعني انا هابيع بيت وليس أثار البيت يساوي 500 ألف عادي كدا بدون اثار وأنا أريد 2مليون وهي ملاليم بالنسبة لما يحتويو هذا البيت من كنوز علي عمق 6 متر في مرة حفرت ووجدت سقفية ولكن أبي زعق ليا واجبرني علي ردم الحفرة خوفا من الرصد أنا أقول كلامي هذا ومن حق المشتري ان يتأكد بطريقته اللي يرتاح لها عن طريق شيخ يكشف الارض أو بأستخدام جهاز او اي طريقة

اخى الكريم كيف عرفت انها سقف مكان فرعونى

طا يا أخى واللى عايز مثلاً يشوف المكان .. هيبقا أزاى ...؟

اخى الفاضل مفيش حد هايشترى على المقفول الا اذا كان هاوى
        الاصل ان يتم استلام موضوعك من جميع النواحى التامين والنواحى المادية
        لان موضوعك ممكن يكلفك الكثير فاحنا عاوزينك متصرفش عليه تانى مليم
        ولو احتجت المتخصصين فدا سهل جدا من النواحى الفنية والتامين والمالية

اى حد يقولك كلام كبير فدا عاوز يحط رجله فى موضوعك وخلاص
          اللى بينفذوا قليلين خالص وتحياتى لك

كلامك مفيد جدا اما بالنسبة للمعلومات عن المكان هو ما قاله ليا أكتر من شيخ مختلف يغريب ان كلامهم واحد رغم اختلافهم وأنا لما حفرت لوحدي بدون شيوخ وجدت طبقة فخار وبعدها سقف ثم ردمت الحفرة بعد ذلك وشكرا لك اخي الكريم

متشكر يا عم كريم

حبيبى جزاك الله خير

شراء سمك في بحر

ربنا يسهل

تعريف بأسماء مشايخ هيئة كبار العلماء بالسعودية وطرق التواصل معهم

قَالَ الشَيْخْ الأَلَبْانِيِ رَحِمَهُ الله:
                  "طَالِبُ الَحَقِ يَكْفيِهِ دَلِيلْ، وَ صَاحِبُ الَهوَى لا يَكْفِيهِ ألَفَ دَلِيلْ ،الجَاهِلً يُعَلّْمْ وَ صَاحِبُ الهَوَى لَيْسَ لنَا عَلَيهِ سَبِيلْ"
                  وقال :التحدث والتخاطب مع الجن بدعة عصرية

أخ صباحو ليي بتقول كدا أنا معنديش خبرة أو طاقة للصرف علي المكان وحتي لو طلعته مش هأعرف أبيعه لكن غيري أكيد يقدر وعارف يتصرف ازاي وأنا قلت في الموضوع قبل ما تدفع ولا مليم أتأكد بطريقة اللي ترتاحلها وتكون واثق ميه في الميه من المكان ولن أغش أحد

اخى الفاضل اللى يقول هايشترى على المقفول يبقى نصاب
                      الا فى حاله وجود باب او مرحلة اخيرة
                      دا كلام نهائى

المشاركة الأصلية بواسطة كريم محمود مشاهدة المشاركة
                        اخى الفاضل اللى يقول هايشترى على المقفول يبقى نصاب
                        الا فى حاله وجود باب او مرحلة اخيرة
                        دا كلام نهائى

كلام الاخ كريم مظبوط

لو سمحت دكتور كريم انا بحفر في مكان عندي كنت شاكك انه فيه مقبره هو مكان بالقرب من ابو رواش بعد حوالي 5 كيلو بالظبط انا دلوقتي حفرت 6 متر تقريبا اول 2 متر رمال عاديه وبعدها 2 متر طين اسود صلب جدا مع الماء يصبح مثل الصمغ ووجدت في هذه الطبقه قطع خزف مكسوره تشبه رقبة قلة لونها بني وعندما نظرت اليها وجدت انها عبارة عن ثلاثة طبقات الطبقه الوسطى سوداء والطبقات الخارجيه حمراء ووجودت ايضا قطع خزف ابيض كانه طبق وبعد هذه الطبقه رمال لكن طبقات متغيره اول طبقه بعد الطين رمال خشنه ثم طبقه غريبه من الرمال البيضاء مع التراب وبهما حبيبات دائريه صغيره سوداء وكانها معدن ثم بعد ذلك طبقة رمال ناعمه والان انا واقف علي طبقه طينيه اخري بها قطع طين اكثر سواد ومثل الفحم ولكنها طريه وهذه الطبقه مليئه بقشر صغيير جدا اصفر ويلمع وعند غسل كميه من هذا الطين بالماء يتراكم هذا المعدن الاصفر بالاسفل شبيه بالذهب وقمت بعمل مجس ماسوره حديد ووقفت علي عمق نصف متر من بداية هذه الطبقه وقمت بالحفر حتي تبقي حوالي 20 سم علي مكان وقوف المجس ولكن يوجد رشح بسيط للمياه من الاجناب اشك انه تصافي مياه لان هذه الارض كانت مزروعه وتوقفت الزراعه فيها منذ ثلاث سنوات وتحسست ال 20 سم الباقين بيدي ووجدت المجس يقف علي جسم مثل البلاطه لم استطع تحديد أبعادها ووجدت ان المجس من شدة الضرب عليه قد غرس في هذه البلاطه ووجد قطع صغيره مكسوره حول المجس (الماسوره الحديد) هذه القطع لونها بني غامق مثل لون الحناء وصلبه الي حد ما ولكن يمكن كسرها وحتي الان انا متوقف لان العمل يحتاج تكاليف اخري وانا اريد ان اعرف اذا ما كان المكان يستحق ام لا وهل هذه دلائل علي وجود مقبره ام لا ؟ شكرا

أخى كريم مجدى ... ربنا يوفقك ..
                            ولكن لابد أن ترفق الصور .. وممكن تخلي سؤالك فى صفحة خاصه حتى يتكمن الخبراء وطبعا الخال كريم بأفادتك .. وربنا يوفقك ويكرمك

اخى الغالى كريم مجدى طرحك لموضوعك لا يدل اخى على وجود مقبرة
                              لا تتعب نفسك اخى ولا تصدق احد

يعمل...
                              X