إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل للرصد فعل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هل للرصد فعل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عارف ان سؤالى هيتقابل بنقض كبير من بعض الاخوه بس انا حبيت اعرضه هنا للاستفاده الشخصيه اولا وللغير .

هو هل ممكن يكون مكان (مقبره فرعونيه) فعلا عليه رصد جامد لدرجة ان اى حد بيجى المكان بيأكد انها مقبره لمجموعة مليكات بس الغريب ان المكان بيبعدهم يعنى بيختفه وبينسه الموضوع حتى اصدقاء ليه حفره معايا وبعد كام يوم مش عايزين يجه من الخنقه او ظروف طارقه حتى اخواتى على طول فخنقه رهيبه ومع بداية الحفر شغلهم وقف مشاكل مستمره وحجات كتير بس اخويه الاصغر هو على طول بيحلم بتحت والمكان فيه ايه وحجات بتحصل فعلا فلو حد عنده اى تفسير اكون شاكر والنقاش حلو ممكن يوصل لاى شئ

اسف على الاطاله

المشاركة الأصلية بواسطة رصد الفراعنه مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عارف ان سؤالى هيتقابل بنقض كبير من بعض الاخوه بس انا حبيت اعرضه هنا للاستفاده الشخصيه اولا وللغير .

هو هل ممكن يكون مكان (مقبره فرعونيه) فعلا عليه رصد جامد لدرجة ان اى حد بيجى المكان بيأكد انها مقبره لمجموعة مليكات بس الغريب ان المكان بيبعدهم يعنى بيختفه وبينسه الموضوع حتى اصدقاء ليه حفره معايا وبعد كام يوم مش عايزين يجه من الخنقه او ظروف طارقه حتى اخواتى على طول فخنقه رهيبه ومع بداية الحفر شغلهم وقف مشاكل مستمره وحجات كتير بس اخويه الاصغر هو على طول بيحلم بتحت والمكان فيه ايه وحجات بتحصل فعلا فلو حد عنده اى تفسير اكون شاكر والنقاش حلو ممكن يوصل لاى شئ

اسف على الاطاله
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخى الكريم

قولا واحدا
    لايوجد شئ اسمه رصد على المقابر الفرعونية
    سواء مقابر ملوك او دفنات فقيرة بسيطه

هذا بإختصار شديد جدا لعدم التطرق لنقاشات فرعية تشتتك بدون اى فائدة تذكر.

لكن ما يحدث للأنسان من اعتراض او اذى من الجن والشياطين فذلك امر اخر
    فقد يستغل الجن بحث الانسان عن الكنوز ليتعرض له ويفسد عليه حياته ويوقعه بأشياء منهى عنها او تؤدى به الى الكفر.

تلك النقطتين هما بإختصار شديد جدا
    وبهم الفائدة لسؤالك

إذا اردت المزيد من الاستفسارات فاطرح استفسارك جزئية محددة على هيئة سؤال لمنع التشتت وتداخل الأمور ببعضها .

تحياتى لك
    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

شكرا لك اخى طلحه المصرى ومن متابعتى ليك اثق انك على علم فى هذا المجال بس هل من الطبيعى ان كل شخص ممن يطلق عليه (شيخ) ومنهم (مسيحى)كمان يختفى بعد التاكيد ان المقبره ملكيه ومنهم اللى كان هيصرف من جيبه الخاص واصدقائى الى اتخنقه من المكان حجات كتير مش عارف اكتبها.

شكرا لك اخى طلحه المصرى ومن متابعتى ليك اثق انك على علم فى هذا المجال بس هل من الطبيعى ان كل شخص ممن يطلق عليه (شيخ) ومنهم (مسيحى)كمان يختفى بعد التاكيد ان المقبره ملكيه ومنهم اللى كان هيصرف من جيبه الخاص واصدقائى الى اتخنقه من المكان حجات كتير مش عارف اكتبها.
        بارك الله فيك اخى الكريم

حاجات كتير مش عارف تكتبها وارجو الا تكتبها !
        لان كلها عبارة عن مواضيع شبه مكرره مع اختلاف الشخصيات والظروف

سببها مدعى العلم ومن يلقبونهم بالشيوخ

اخى الكريم انا اجبتك بالمشاركة السابقة بنقطتين مختصرتين
        لانى اعلم تماما مدى تشعب تلك النوعيات من الاستفسارات
        واعرف ان هذا لن يرضى فضولك !

لذا اليك بعض النصائح

1-قم بالدخول الى موقع اسلام ويب واقراء كافة الفتاوى المتعلقة بالاستعانه بالجن فى كشف الكنوز
        ستقودك الفتوى الى فتوى اخرى بها شئ مشابه لنفس ما يدور بخاطرك

2- ليس كل ما تم كتابتة على النت فى المنتديات والصفحات خاص بالحضارة الفرعونية والبحث والتنقيب صحيح ! بل للاسف اكثرة مغلوط

3- لا حيلة فى الرزق

بعد بحثك ومتابعتك للفتاوى بموقع اسلام ويب
        ان شاء الله لو كان عندك اى اسفسارات ساجيبك عنها بإذن الله

اتمنى لك التوفيق
        سبحان الله وبحمده
        سبحان الله العظيم

بارك الله فيك اخى الفاضل
          انا منغير مدخل انا عارف وفاهم كويس حكمهم ايه وانا بفضل الله رافضهم تماما لدرجة ان حصل مشكله مع اخواتى جامده علشان محدش منهم يدخل عندنا انا طارح الموضوع للنقاش وكلامك الاول والله والله هو اللى على هوايه وانا مقتنع بيه وانا باخد كلامك علشان تاكيد ليهم وبقولهم اهل الخبره بياكده على ده بس اللى انا مش عارفه ان هل من الممكن ان حد من اهل المكان دائما بيحلم ان حد بياخده ويفرجه ويعرفه اللى تحت ايه تقريبا يعنى ده ممكن يحصل فعلا مع انى شوفت اكتر من حد على مواقع مختلفه بيقول تقريبا نفس الكلام ..واسف جدا على الاطاله .

بارك الله فيك اخى الفاضل
            انا منغير مدخل انا عارف وفاهم كويس حكمهم ايه وانا بفضل الله رافضهم تماما لدرجة ان حصل مشكله مع اخواتى جامده علشان محدش منهم يدخل عندنا انا طارح الموضوع للنقاش وكلامك الاول والله والله هو اللى على هوايه وانا مقتنع بيه وانا باخد كلامك علشان تاكيد ليهم وبقولهم اهل الخبره بياكده على ده بس اللى انا مش عارفه ان هل من الممكن ان حد من اهل المكان دائما بيحلم ان حد بياخده ويفرجه ويعرفه اللى تحت ايه تقريبا يعنى ده ممكن يحصل فعلا مع انى شوفت اكتر من حد على مواقع مختلفه بيقول تقريبا نفس الكلام ..واسف جدا على الاطاله .
            نعم اخى الكريم
            يمكن ان يرى الشخص او اهل البيت احلام فيها رؤية للمدافن او الكنوز ....الخ
            وذلك يكون فى النوم بدون تدخل من الشيخ او الروحانى
            وكل هذا اعتراض من الجن وتلك امور يطول شرحها
            والتفرع بها لن يفضى الا لمزيد من التشتت
            لانها امور غيب وتحتاج الى غطاء من الشرع
            وتفصيل حسب حال السائل

وهناك ايضا ما يسمى بفتح المندل
            وهو ان يقوم الشيخ او الروحانى .... الخ بقراءة بعض الايات على طفل او صبى لم يبلغ الحلم او شخص به مس ثم بعد ذلك يرى هذا الشخص المدافن والكنوز تحت الارض ويصفها عن طريق القرين
            وذلك يتم فى اليقظة بتدخل من الشيخ

وهى احدى طرق الكشف الذى يقوم بها الشيوخ

وكل ذلك حرام

ويمكنك بل وجب عليك تحرى ذلك من المصادر الموثوقة واهل العلم لانك مكلف بالتعلم وليس لك عذر بالجهل.

وصدقنى ما نصحتك به بموقع اسلام ويب به الخير الكثير
            وبه ايضا فتاوى لنفس كلامك حول رؤية المدافن والكنوز فى المنام.

واكتب لك كلامى بصدق اخى فمن واقع تجارب مريرة وإطلاع مستمر كل تلك الامور شرها اكثر من خيرها هذا ان كان بها خير من الاساس

كانوا نفعوا انفسهم اولى من ان ينفعوك!

وانظر لحالهم فهو ابلغ من الكلام

وتحت امرك بأى استفسار انت وجميع الاخوة الافاضل
            سبحان الله وبحمده
            سبحان الله العظيم

اخي العزيز سأختصر عليك الموضوع بعدة نقاط
              صدقني ومن باب تجربة ليست بقليلة ان المسلم اذا ابتعد عن ربه فهو بعيد عن كل خير واضافة لذلك انت تقوم بالحفر بأوقات متأخرة وفي اماكن مهجورة وقبور فأنت عرضه لأذى الشياطين إلا إن استعنت بالله عز وجل لذلك يا اخي العزيز اوصيك واخوتك ومن معكم بالتمسك بالصلاة وقراءة المعوذات وآية الكرسي والتحصين والاذان والقراءة في المكان المراد العمل عليه قبل بدء العمل
              وان تقيدت بهذه الامور اتحدى ان رأيت اي مكروه لافي الموقع نفسه ولا عند مغادرته (
              فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ )

المشاركة الأصلية بواسطة مشعل. مشاهدة المشاركة
                اخي العزيز سأختصر عليك الموضوع بعدة نقاط
                صدقني ومن باب تجربة ليست بقليلة ان المسلم اذا ابتعد عن ربه فهو بعيد عن كل خير واضافة لذلك انت تقوم بالحفر بأوقات متأخرة وفي اماكن مهجورة وقبور فأنت عرضه لأذى الشياطين إلا إن استعنت بالله عز وجل لذلك يا اخي العزيز اوصيك واخوتك ومن معكم بالتمسك بالصلاة وقراءة المعوذات وآية الكرسي والتحصين والاذان والقراءة في المكان المراد العمل عليه قبل بدء العمل
                وان تقيدت بهذه الامور اتحدى ان رأيت اي مكروه لافي الموقع نفسه ولا عند مغادرته (
                فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ )
                هلا اخوي مشعل
                جزاك الله خيرا
                sigpic
                • العدل أنت سطعت في عليائه فوق الدجى لم تبق منه ولم تذر
                • ففتحت بالسيف الموحد دولة كانت تولي وجهها شطر القمر
                • ونطقت بالآيات قبل نزولها فبعثت في الأرض ملائكة البشر
                • وكفاك انك ما رأى الشيطان انك قادم من مفرق إلا وفر
                • وكفاك أنك فاتح القــدس براحتيك وكنت أول من ظفر

جزاك الله خير اخى طلحه المصرى وان شاء الله يكون بيننا تواصل قريبا جدا .

شكرا اخى مشعل ولله الحمد وبفضله لا اعمل بالمكان بدون قران وان اكون على وضوء

الاجابة علي سؤالك كالاتي :-
                    هناك قسم بحاله في المنتدي الكريم يتكلم عن ارصاد الجن للكنوز وعمايلهم والاعيبهم وشغلهم وعفرتتهم ..ومن ينكر حراسة الجن للكنوز فهو ناقص العلم او جاهل بالكلية ..
                    وتجارب الاعضاء في الاردن ومصر وفلسطين والمغرب والجزاير وفي كل مكان تقول انه قابلوا اشياء وموانع خارقة للعادة وخارقة للطبيعة
                    وتستطيع ان تخفي عنك الكنز ...
                    وتستطيع ان تقتل الباحث عن الكنز ..
                    وببساطة شديدة تستطيع ان تفعل اي شئ معك ..
                    اما بالنسبة لسؤالك عن المشاكل والهموم والمشاغل التي تلاحقكك بسبب التفكير حتي في العمل في المكان هذا طبعا وبكل تاكيد من افعالهم ولو حصل وخرج الكنز لن يتركوه لك ويظلوا يلاحقوك ويلعنوا المال او يعلنوا الذهب او يحولوه الي تراب وكل هذا راينا باعيينا وليس قصص وليست افلام هندي ولا عربي ولا حتي اجبني ...
                    ومن لديه خبره قليلة فليقل خيرا او ليصمت ..
                    [CENTER][IMG]http://imageshack.us/a/img706/8661/mixolgynet57be380368.jpg[/IMG]
                    [/CENTER]

يعمل...
                    X