إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

احمل صور ازى هنا عاوز افاده بالله عليكم

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• احمل صور ازى هنا عاوز افاده بالله عليكم

سلام عليكم . احنا كده دخلنا ف سنه وشهرين شغل ما بين توقف من اجل المياه وشغل .احنا الان ف بئر مبنى بطوب احمر وماده صلبه الكسر . الميه ما زالت موجوده حتى مع انخفاض منسوب ا.لنيل الشيخ بيقول ف تلاته حجاره نرفعهم الميه تنزل تحت بس انا مش مصدق ازى تنزل تحت والبئر له اخر ؟ اخى استحلفلك بالله فاض بينا خلاص بيقول محتاجين غواص يحفر طب هل الغواص هو الحل ؟ الميه سحبنا كتير بالمواتير تعبنا .. طيب ف شيوخ قالوا ان البيت عليه حراس وانهم اقوياء . طيب انا عاوز اوريك صوره حجر عليه زى رسمه زهره متفرعه تقولى ده دليل ايه من الوش رسمه زى مهبعتلك الصوره ومن الجنب التانى فيها زى حفره ف الحجر او معرفش بتسموها جرن , وف حجر تانى فيه نفس الجرن او النقشه او النقره الصغيره فيه بالله عليك ساعدنى تعبنا والله ... مش عارف ابعت صوره ازى عاوز اوريك صوره الحجر ارجو الرد اخوتى

ما عليك سوى تحميل الصور من جهازك على أي موقع لتحميل الصور
    و انقل رابط الصورة ستجده بعد تحميلها
    المشاركة الأصلية بواسطة صباحو مشاهدة المشاركة
    هذي مراكز رفع الصور
    اختر ما يناسبك وارفع عليها

http://up.harajgulf.com/

http://www.up-00.com/

http://up.top4top.net/

http://www.imageshack.us/

https://www.0zz0.com/

بالتوفيق
    [SIZE=5][COLOR=#0000ff]فوا عجبا كم يدعي الفضل ناقص ووا أسفا كم يدعي النقص فاضل

[/COLOR][COLOR=#ff8c00]غضب الجاهل في قوله وغضب العاقل في فعله

[/COLOR][COLOR=#b22222]لا تمدّن إلى المعالي يدا قصرت عن المعروف
    [/COLOR][/SIZE]

ليها كذا حل ممكن تصغر الصور بتاعتك الاول على موقع اخر ابحث فى جوجل اكتب .موقع لتصغير الصور .صغر الان .وبعد ماتصغر الصور عيد رفعها على منتدى قدماء .وادعيلي

دى صورة للحجر انا صورتها وانا بعرض فيديو

ده ضهر الحجر

الحجر الاول طويل ممكن طوله متر ملفوف اخره كان مدخل البئر او كان هو علامه ظهور البئر ياريت بالله عليكم تفيديونا

السلام عليكم هاوي
              الشيخ والشيوخ والأرصاد والحراس الأقوياء و و و و .. عاوز ربنا يكرمك طلع الشيوخ من الموضوع اوعي تسمع كلام شيخ ضيعوا ارواح كتير واماكن اكتر وضاع كتير منهم بسبب جهلهم .. اللي انت فيه دا علم , علم فقط ..
              توكل علي الله يا أخي وركز فكلامك هنا علي المعلومات والدلائل وبلاش تنقلنا كلام شيوخ
              بسم الله نبدأ
              كلامك مهم جداً ..
              هل البئر مربع ؟ كام ف كام ؟
              وعمقه قد ايه ؟ والرديم اللي جواه كان ايه ؟
              مصدر المياه ايه هل حد فيكم قام بفتح مهلك مائي اياً كان نوعه بإستخدام سيخ حديد ؟ ولا ايه الوضع بالظبط لان وضع الماء هنا صعب يتواجد تلقيائياً
              هل شغلك بالقرب من نهر النيل ؟
              المنطقة بتاعتك فيها أحجار جيرية عليها رسمات وجرون أخري هل تم استخراج ايا منها ؟ ضروري تدور كويس ان اتيح لك ذلك

نصايح :
              خرج الشيوخ من الشغل دا
              بلاش تجيب غطاس وتزود مصاريف علي الفاضي حاول تسحب المياه من مكان تاني ومستوي ارضي اقل من المستوي بتاعك بكدا هتتغلب علي مشكلة المياه في مكانك لحين ما تخلص شغلك
              بس نسمع الاجابة علي الاسئلة بالتفصيل وشرح اي شئ اخر لم يتم الاستفسار عنه والله المستعان
              ربنا يوفقك

شريان البير دائرى مش مربع ازيد من متر دائرى انا ف منطقه طينيه اعلى منطقه ف القريه دى عباره عن كوم كبير بيبص ع القريه كلها
                احنا سحبنا ميه كتير وحصلت مشاكل كتير فاستبعدنا المواتير بتاع السحب .. كلامك عن حد سحب حاجه جت الميه بصراحه اه ف حجر اتشال من مكانه مش حجر عادى لا له رسمه تحس انه شبه التمساح الحجر ده اول متشال الميه جت البير انا مش قريب من النيل خالص انا غرب النيل بمسافه كبيره
                مفيش مناطق حجريه قريبه انا ف منطقه طينيه بعتلك رساله ع الخاص ارجو الرد

151 مشاهده ومحدش قال شى يفيدنى فين دكتور عماد فين النحال فين المشرفين فين الخبراء

ربنا ييسر وحد من الخبراء يرد عليك والله انا كل شويه ادخل وتابع علشان موضوعى شبه موضوعك بس انت ما شاء الله عندك دلائل تاكد ان فى حاجه فالمكان اكيده وانا شايف انك تكمل لتحت وان شاء الله هترزق قريبا ومن وسع

يا أخي البئر كدا مبني صح ..
                      عاوز اوصل معاك لنقطة مهمه هل البير هور او الجناب فتحت منك بسبب سحب المياه ولا البير كويس , .. اكيد حصل تهوير كبير وبالتالي من السهل حصول انهيار الحجر دا اللي فتح المياه كان في شرق البير !!!!!.. دا اهم من الشغل نفسه
                      تاني عشان واضح انك مأخدتش بالك
                      1- الرديم داخل البير كان ايــــه؟ .. والبير نفسه علي عمق كام ؟ ولا بادئ معاك من وش الأرض؟
                      2-عرض البير كام بالظبط خلي قياسك بالمتر؟
                      3- عمق البير وهل كان فيه سدات ؟
                      4- موقع البير بتاعك من الكوم في اي اتجاه بالظبط ؟ ويبعد حوالي قد ايه بالمتر ؟
                      ركز معايا وجاوب وابشر بالخير ان شاء الله وعرفني متاح تنزل من مكان تاني بجوار البير ولا فيه مشكله ..

انا بعتلك رساله خاص رد ع الخاص بالنسبه للحجر ده ف واحد على الفيس دلوقتى بيقولى انه ف البعثه المصريه الالمانيه وريته الحجر بيقولى زهره لوتس غير مكتمله بس لسه مردش عليا غير بكده بس كلمنى خاص طيب اخ شريان

اخ هاوى معلش لو ينفع تقول الطبقات اللى قبلتك بالترتيب علشان اخوك فنفس الحوار والدنيا نشفه وصرفت اللى معايا بس عايز اكمل فياريت تقول على العام هنا عملت ايه وايه اللى ظهر ولو فى صور ابقى مشكور جدا

رصد الكلام ده من شهر يناير 2015 بس اكيد فاكر الطوب المبنى بالعرض مستطيل زى مصطبه بعد حوالى نص متر او متر من سطح الارض وكمان فاكر حاجه سودا اعتقد انه فحم يعنى لانى انا مش خبير انا اول مره ادخل حاجه زى كده بعد الضفيره ده ع بعد حوالى 3 ونص متر او اربعه لقيت حجر طويل ملفوف حوالى متر طوله . اللى نزلنا النزله الاولى دى كانت غلط بس جه واحد نزلنا صح المهم لقينا حيطان طبعا كل ده انا مش عارف اتجاهاته لانى دخلت وانا اعمى مقراتش ايه مطلوب اعرفه وايه مفروض اركز فيه. من الحجر ده دخلنا متر ناحيه الغرب لقينا البير ده صعب جدا تكسره ومبنى بالطوب الاحمر وهو دائرى مش مربع لما قابلتنا الميه من المكان ده اقترحوا علينا ننزل من مكان تانى ف البيت وفعلا دخلنا من مكان تانى وجبنا البير من ناحيه تانيه طبعا ف السكه فخار والحجر اللى شفته ده بس المشكله كلها كانت ف ان لقينا حجر كبير اتصلنا باللى ماسك المكان قالك شيله من مكانه ودى كانت المصيبه وياريته محصل ده اول مالحجر الكبير ده اتشال الميه جت ياريت لو لقيت حاجه زى كده تدرسها كويس قبل متشيلها ومتحكرش حاجه من مكانها وبس . كل اللى بيجى المكان بيقول اكبر غلطه انك شيلت الحجر ده من مكانه الميه مش بتنتهى البير ده ع عمق 4 متر من الارض واحنا نزلنا فيه 3 ونص متر وكله بيقولى باقى متر او نص متر . الكلام ده بقى لاخ شريان ان اللى ماسك المكان بيشرف عليه بيقول ان ف تلات حجاره تحت او قوالب ع حد كلامه يعنى عاوز غواص ينزل يشيلهم فالميه هتصرف فيه لتحت زى خزان فاضى انا معرفش مدى صدقه ايه بس هو بيقول ف زى مكان فاضى صرف للمكان ده محتاج غواص ينزل يشيل الطوب تحت والميه هتتصرف فيه ياريت اخ شريان يقولى ده كلام صحيح ولا مينفعش يكون ف حاجه كده

اخ شريان انا مقستش حاجه بس كل اللى طالبه هعرفه
                              احنا غيرنا النزول فعلا من مكان تانى ف البيت بس دخلنا ع البير بردوا . البير مش من وش الارض لا البير تحت عمق 4 متر من سطح الارض
                              الكوم ده كله مسكون بس تقدر تقول ان ف منتصفه بالظبط اه انا مش اعلى قمه فيه بس انا ف المنتصف ع فكره ف حواليا ف نفس الكوم مقامات كتير والكوم ده ناس جنبى طلعت وبيوصلنى كلام ان البيت اللى انا فيه هو اللى فيه اكبر مقبره (الله اعلم طبعا)
                              البيت ف منتصف الكوم تجيله من اربع شوارع مختلفه تنهض وانت طالع للكوم ده اه الشوارع عليت شويه لان الناس هدت وبنت بيوتها بس بردوا مش قادرين يوازوا الارتفاع بتاع الكوم او المطلع ده. انا مش فاهم كلمه سدات دى يعنى ايه بصراحه . بالنسبه البير هور من الجناب ولالا لا مهورش ولا حاجه ده صلب جدا وصعب انك تكسر منه قالب
                              انا مكنتش بنزل بايدى انا انا جايب ناس تشتغل مع اللى ماسك المكان مش اعرف ارد عليك الحجر اللى جاب الميه كان ناحيه ايه بالظبط بس هعرفك بكره ان شاء الله

يعمل...
                              X