إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تمثال

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تمثال

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    باختصار شديد قمنا بعمل حفره 3 متر ووجدنا 3 بلوكات بيضاء عليهم كتايه ولكن قمنا بردمها لاسباب خاصه وسنعاود العمل فى الوقت المناسب
    ملحوظه الارض 10 قيراط تصفها يزرع جيدا والنصف الاخر ضعيف فى الزراعه لدرجه انه لايقارن بالنصف الاول
    ملحوظه اخرى وجدنا تمثال فى الارض اثناء الزراعه العاديه يعنى على وش الارض وهذا ما جعلنا نحفر
    اريد التقييم من حضراتكم لهذا التمثال والافاده لانى ساقوم بشراء الارض والبحث فيها بطرق علميه فقط
    المكتن فى ايتاى البارود محافزة البحيره
    الملفات المرفقة

يا باشا محافظة البحيره مليانه آثار ومعظم الاثار اللى فيها فرعونيه ولكنى باحث ايضا من البحيره انتظر مرور الاخوه والاستاذ عبده النحال
    دمت بود

شكرا استاذ هادى على اهتمامك وفقك الله
      فى انتظار الاستاذ عبده النحال

ابو اسر أهلا بيك أخي من خلال العمل في المناطق المحيطه بيك لانك قريب من الدلنجات كنا بنطلع أشياء زي اللي انت مطلعها دي ونايس او اوشابتي بس كان من الأولي انك تصور بلوكات الحجر الجيري البيضاء دي اللي كانت هتفيد اكتر بكتير من المعروض لان مفيش اي خبير ف الدنيا هيقدر يحدد لك شئ بالكلام دا ..! مش عارف افيدك بالظبط في المعروض بس اعتقد انها "الالهه سخمت" عموماً العمق اللي انت قولت عليه دا مناسب جداً للشغل بتاعك بمعني الدفن بتاعك ليه دخلات قريب وفيه أشياء مهمه علي 8 أمتار والله اعلم بقولك علي الشغل اللي مريت بيه بنفس الدليله اللي انت عارضها وانت في محيط أثري يعني علي بعد كيلو مترات بسيطه فيه أكوام أثريه كبيره وفي خط مستقيم اعتقد في اتجاه الشرق من موقعك الحالي .. ولا يبقي سوي انك تنقب وتكتشف اكتر عن المكان بنفسك .. بالتوفيق ..

شكرا اخويا شريان على الاهتمام
          بس عاوز نصيحتك اشترى الارض ولا
          وهل تلك القطعه اثريه فعلا وهل من الممكن ان احللها حتى اتاكد ام لا
          بارك الله فيك

هل شراءك للأرض لمجرد التنقيب فقط .. وطبعاً اللي هيبعهالك هيطلب فيها سعر كبيــــــــر عشان المفروض انها بتحوي اثار او لو حتي بنفس سعرها الحالي .. لا يا أخي انا مش معاك في كدا تماماً لان دا رزق مش هتقدر تثبت ان فيها اثر غير اما تنقب وتكتشف بنفسك وممكن ميكنش فيه حاجه خالص او مكان مهدم او مكان منهوب او او احتمالات كتير لازم تاخدها في بالك .. فنصيحتي لو هتزرع الأرض او انها أرض بناء وهتستفيد منها في المقام الأول لشئ زي كدا وتكون فاهم فيه كويس يبقي توكل علي الله لان تنقيبك هيكون مجرد شئ فرعي مش شئ أساسي انما مرحش اصرف مئات الآلاف علي قطعة أرض ملهاش لازمه عشان خاطر انقب وعشان خاطر اني لقيت قطعه زي دي ودلوئتي وبدأت اتأكد انك مشوفتش حتي الحجر الجيري اللي مكتوب عليه دا ممكن يكونوا بيتكلموا كدا قدامك عشان يشجعوك أكتر ويخلوك تشتري ..!! أثرية القطعه مش هتفيدك بشئ لا تحلل ولا غيره !! ارجو ان تتقبل نصيحة أخوك بصدر رحب .. دمت بود .

انا اوافقك فى الراي اخى شريان
              كلاامك موزوووون

السلام عليكم اخى شريان
                اشكرك على اهتمامك وخوفك عليا
                انوه انى انا الذى عرضت ان اشترى الارض حتى استطيع ان ابنى عليها بنايه واعمل فى امان وليس هم
                وايضا اريد البحث بطريقه علميه
                لكن لماذا لما يجيبنى احد ااخبراء فى المنتدىىعن مدى اثرية القطعه

نصيحة لا تستعجل و تشترى الارض

تيقن الاول قبل اى خطوة

هل القطعة التى رفعتها كانت فى الجزء الزى زرعه ضعيف

مكان الحفر الصيحيح ان شاء الله سوف يكون فى الجذء الضعيف الانبات.او منطقة لاتنبت اصلا بالزرع.

انا ايضا مع الاخوه فى رأيهم لا تشترى الارض الا اذا كنت تستفيد اولا منها زراعه او مبانى وبالسعر المتداول لربما يكون الموضوع فيه نصب . بالتوفيق اخى

قال إبن القيم
                    ( أغبي الناس من ضل في اخر سفره وقد قارب المنزل)

شكرا الى الجميع وشكرا على اهتمامكم وساوافيكم بالحديد

ننتظر الجديد

عليك التأنى قبل اتخاذ قرارك وعليك الحفر فى المنطقة الضعيفة من الارص وانظر تغير التربة

يعمل...
                          X