إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الي الخبراء مقبرة فرعونية في الرمال صور

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الي الخبراء مقبرة فرعونية في الرمال صور

مقبرة فرعونية وشمال وسط السودان وجدنا بير 4*4 مربعه ماعدا احد الاركان في شكل <وعندما دخلنا اليها وجدنا رسومات ملونة لاسدين في جوانب الباب واعلا الباب اي قبله بمتر صورة ملكة وشي يشبة العين او حيوان لا ندري والباب فية متراسين وعندما حاولنا كسرها انهار شي في الداخل وهز الارض كلها وادي الي انهيار التراب من اعلا البير كما بالصورة المرفقة وبفضل الله نجا الاخ في اللحظات الاخيرة وغطاة التراب حتي صدرة
    فالرجاء من الخبراء احاطتنا بالطريقة المثلي لفتحها وما هي المخاطر المتوقعه علما بان مساحة المقبرة اكثر من 200متر مربع والمبني مكون من طابقين
    الملفات المرفقة

السلام عليكم أخي الكوشي انت تتحدث عن موقع أثري واكتشاف هام جداً الصور المرفقة تدل الالهه حتحور وعين حورس ولكن من الواضح انكم فتحتوا مهلك هندسي في المكان ومن شرحكم واضح انه حدث انهيار كبير في المكان ككل من اعلي لأسفل فالإنهيار ليس أمام الباب فقط ولكن بداخل المقبره أيضاً ..! وعليكم انتظار دخول دكتور عماد الدين فهوا يقدر يدلك جيداً ولكن اعتقد الموضوع ازداد صعوبه عن السابق للأسف .. لا تتعجلوا مره أخري فالعجله من الشيطان كتب الله لكم الرزق .. تحياتي

مرحبا اخى الكوشى.
      الحمدلله ربنا ستر
      حاول اخى تنظف البير بحذر من الرمل.....واحضر شيش طوله 1.5متر لك تستخدمه فى عملية الجس قبل التقدم الى الامام خطوة بخطوة

فى البداية قم بنظافة المدخل و تابعنا بالصور اول باول
      موفق.

شكرا للاخ شريان وللخبير الاخ عبدو النحال وتقديري للرد السريع .. البيرعمقها عشرة امتار وفيها اربعة اعمدة قائمة في كل زاوية وفيها اربعه سلالم تنزل الي الارضية وبين هذة المقبرة ومقبرة اخري بالقرب منها مسافة 5 متر والغرف من طابقين هذه معلومة اضافية
        وشكرا مرة اخري علي الرد وان شاء الله عندما نعود اليها قريبا سوف اوافيكم بالصور حتي القبر .. ونريد استعمال قريدر اخي لاظهار كامل المقبرة علما بانها في الصحراء والعمل فيها يمكن ان يتم باي شي

اخىالفاضل لا تستعمل الالات حتى لا يتشوة المكان
          حاول تعمل بحذر ان شاء الله المكان مهم ويحتاج شغل
          صور البير والسلالم والغرف اول باول ان شاء الله نفيدك.

اخي الفاضل انا عندي منزل في قريه بالجبل الغربي وانا جبت شيوخ كتير افادوو ان في مقبره ملكيه وحفرت ونزلت لحد 3 متر وجت حجر كبير يزن حوالي 80 كيلو وعلى شكل زي الاسد بس بطؤيقه بدائيه يعني تقريبا الطبيعه اكلت 40 في الميه من ملامحه المهم كملت لتحت 5 متر ولقيت حجاره صغيره زي الخريطه كدا وملعبكه في بعطها وكمان زلطه كبيره على شكل ديك وحجر مرسوم عليه ملكه لاكن مابيظهرش غير بكاميرا الموبيل المهم نزلت لحد 6 متر ووصلت لطبقه زي الفحم لاكن كان فيه ميه من الجناب نازله من عمق 3 متر وفي الاخر الجران اللي امامي عرفوو وعملو مشكله وحكايه واضريت اردم الحفره وبعد 5 شهور جبت شيخ وقالى في تاني في غرفه في الداخل واشتغلت من غير الجيران ما يعرفو ونزلت لحد متر ونص وبدات العجنه وفي الاول سهله وبعد متر من العجنه بدات صعبه جدا وكسرتها وعمقها 40 سنتي وبعد كدا طبقه رمل ناعمه اسود او رمادي غامك بعمق 40 سنتي وبعدين طبقه ناشفه جدا 40 سنتي ووبعدين طبقه رمل ناعمه جداا 40 سنتي وبعدين طبقه ناشفه 40 وطبقه طريه ملبنه زي الصلصال لونها بني غامك ودي لسه شغال فيه مع العلم الميه بتنزل برضو من الجناب ومخليه الطبقات لينه ممكن الافاده

يعمل...
            X