إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حجر مرسوم عليه جمل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حجر مرسوم عليه جمل

حفرنا 7 متر ولقينا حجارة مرسوم عليها جمأل وصفور وكسر فخار وشقف وفحم وحناء وكحل وراس ملك فخار وريحة نتانة وبعدين لفينا الارض مهوية تحتنا ترمى اى شئ 3 متر ميبقانش والمية بتخرج علينا ده بير ولا ايه مساحتو حوالى متر وعشرة

علا اي اساس انتم حفر تو يعني ليش حفرتو

حفرنا عشان دى تبة وكل الناس كانت بتقول البيت ده فيه

سيدى اشرح لنا بالتفصيل الحيطان المروسه كام فى كام متر وشكلها ايه حجارة مبنيه ولا عشوائية مقسات الحجارة ولو يستحن صور لنا يكون افضل وتحياتى

انا مش عارف ده بير مياه ولا لا لكن بيخرج منه مياه شديده جدأ هو عبارة عن فراغ مش مبنى طوله متر و15 وعرضو كذلك وارتفاعو متر ونص ارضيتو رمل ناعم جدأ وريحتو وحشة وكان فى قواقع وفى نص الفراغ ده من فوق طبقه حيبة رمل فيه ظلط صغير

دكتور عماد المكان ده بتاع خالى ده فوق تبه مواجه لها تبه وفى تبة تالته المكان بينو وبين مخر السيول حوالى ربع كيلو المكان يعتبر فى الربع الاخير من التبة ناحية القبلة كنا على علم بوجود مكان لان اكتر من حد كانبيبحث حوالينا وعرفنا منه وفى نأس فى الشارع جأبو اجهزه وقالولنا بس ماقالولناش اى معلومات تانى من خمس سنين خالى حفر هو واولاده لم اكن معهم نزلو 3 متر سمعو صوت طفل بيعيط وناس بتكلم بعض خالى خاف عليهم وخرجهم مفيش دقيقة وجت مياه غريبة من بعيد ردمت الحفرة علمن انه مش مكان خروج او دخول مياه مات خالى وبدأنأ نحفر من جدبد بس غيرنا المكان خوف قابلنا ريحة نتنة على بعد 3 متر وعجنأت وحجأرة مرسوم عليها جمأل ونسور واحيانا مكتوب عليها ارقام 8 بالعربى او بالانجليزي ولقينا حجر مرسوم عليه دأيره جواها 3 نقط كملنا على بعد خمسة ونص ادتنأ طفلة لقينا فيها خرز مكتوب عليه 8 ولقينا راس ملك من الفخار نصها منحوت كويس والنص التانى مفيش عين وعلى بعد 6 متر لقينا طبقه شبه الاسمنت والرمل بالظلط وبعد كده ضربت علينا مياه بتفور وبتغلى كان لونها اخضر وكان مصاحب ليها دخان وريحة حلوة حاولنا نشدهأ بتيجى عند مترين ومترضاش تتشد والمياة فى المترين ريحتها قذرة المياة كانت بتوصل 5 متر سالنا بعض الشيوخ وصفولنا حاجأت زي زيت الزيتون فعلا المياه مابقتش بتفور ولا بتغلى سبناها ﻷسده الشتوية ورحنا نشتغل لقينا ان كان تحتنا فراغ قعدنأ نوسعو لقينا الفراغ ده جأيب مياه غزيرة حاولنا نشتغل بس الموضوع صعب بصراحة مس عارف اللى احنا وصلنالو ده ايه والفراغ ده متر وربع طول فى متر وربع عرض فى متر ونص ارتفاع انا اسف طولت عليك يادكتور لكن انا فعلا محتاج مساعده حضرتك على فكرة المكان فى الصف

حجر مرسوم عليه جمل

انا قرات فى محاضرات الدكتور عمادالدين ان فى مهالك فى التربة الطينيه زي وجود مياه ابار او تربة تاخدك لاسفل والدكتور قال حلها بسيط هى دى مشكلتى نفسى اعرف حلها الموضوع من الاول المكان فى الصف على احدى التبات وفى تبتين تانى واحده فى الجهه المقابلة ظاحده فى الضلع الاخر احنا حافرين فى اتجأه الشرقى الجنوبى لقينا على بعد مترين حجر مرسوم عليه جمل وعلى بعد مترين ونص طبقه ظلط كله مرسوم عليه تعابين ونسور وعند 3 متر لقينا حجأرة شبه الاسهم وعند 4كتر اتحولت التربة لطينه الحكمة وظهرت ربحة نتانة ناحية جنوب شرق الحفر وبعديهأ بعشرين سنتى لقينا راس ملك من الفخار جنب منحوت كويس وجنب مفهوش عين وبعديهأ بنص متر لقينا خرز مكتوب عليه 8 بالعربى وساعات بالانجليزي وبعد كده بنص متر وصلنا لطبقه فحم ومعاها حجر مرسوم عليها دأيرة جواها 3نقاط مرسومين بماده شبه الماده اﻷى بيرسم بيعا المسبحيون الصليب على اديهم بعد كده لقينا طبقة حيبة رمل بظلط 30 سنتى كيرنا لقينا تحتها طينه يادوب عشرة سنتى وطلعت مياه كأنهأ ماسورة انفجرت والميه كانت بتغلى وبتفور حاولنا نشدهأ منفعش سالنا بعض المعالجين المحترمين احدهم قالنا رشوا زيت زيتون مقرى عليه سورة البقرة عملنا كده فعلا فوران المياه وغليانها راح لكن المياه لا تخلص على فكرة احنا بينا وبين مخر السيول 300متر والمياة لما ضربت علينا طلع معاها دخان وريحة حلوة وكان اخر مترين ريحتهم وحشة لكن بعد رش زيت الزيتون لم يعد ﻷماء رائحة

الأخ الكريم الأثرى تحياتي لك
                موضوع جميل جداً و نرجوا دخول أهل الخبرة به ...للمساعدة والمعلوماتيه ..
                وندعو للأخ صاحب الموضوع بالرزق الحلال المبارك إن شاء الله .
                وملاحظة صغيرة لو أدرجت صور لما تقول برأي كان أفضل .
                وشرح بسيط لطبيعة المنطقة والتضاريس .
                و حسب ظرف المكان وأنت سيده !!!
                حتى يتمكن الأخوة بارك الله بهم من أستدراك الموقع لديك !!!
                بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله
                سبحان الله وبحمده . سبحان الله العظيم

عذراً لعدم التحليل على الخاص

انا شغال فى اسكندريةوعشان انزل مش قبل 3 اسابيع لكن باذن الله اول حاجه هعملها اول اما انزل هصور وياريت لو حد عنده تى فكرة يعرضها لان الكوضوع ده اتكلم عليه فى المحاضرات تحت صعنوان المهالك فى الاراضى الطينيه وقال ان ده حله بسيط

انت طبعا كسرت الطبقة الزلطية صح فانفجرت المياه مكانك مش تحت حرا م عليك انت كدا فتحت البرابخ فى مكان مهم جدا ان شاء الله لها حل سيبنى احط الموضوع فى راسى كويس وبالليل هرد عليك

ياريت يادكتور لو سمحت انا هستنى حضرتك على احر من الجمر

دكتور انا لقيت لحضرتك رد على استفسار واحد برضو كسر البربخ وحضرتك قلتلو الباب بعد البربخ بمترين ناحية الشرق البحرى وكان عنده المكان رومانى هل ده ينطبق على ظروف المكان اﻷى عندنأ افادكم الله

يا دكتور عماد حضرتك ماردتش عليا ليه انا مستنيك على احر من الجمر الرجأء المساعده نعمل اية فى البرابخ دى

للرفع
                            وبانتظار دخول الاخوة خبراء الفرعوني
                            ان الله علم ما كان ومايكون وما سيكون وما لم يكن لو كان كيف كان سيكون

اين انت يادكتور عماد الرجاء المساعدة نحن فى احتياج لعلمك

يعمل...
                              X