إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

رسومات فرعونيه ومغارات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رسومات فرعونيه ومغارات

السلام عليكم ورحمة الله وبعد انا من صعيد مصر من قريه شرق النيل وفي حضن الجبل ابعد عن النيل حوالي كيلو ونصف وفوق بيوتنا مغارات فرعونيه وفي بعضها رسومات فرعونيه المهم تحت المغارات دي هناك كوله اوهضبه وفي نهاية الهضبه من تحت لو تحفر اقل حفر متر مثلا كنا بنلاقي قبور بها جسس وكنا عادي مش قي بالنا مع ان بلدنا قريه اثريه لاكن المره دي وجدنا قبر كالتالي 1 القبر مستطيل متجه من الشرق للغرب وجمجمه الجسه من الشرق اي خلفها الجبل المهم اكتشف حاجه اول مره اشوفها في القبور اللي كنا بنلاقيها انه وراء هذه الجسه وخلف راسها وجدت في الجبل داخل القبر خط اسود مائل للبني متقطع عرضه حوالي1سنتي او 1سنتي الخط ده حوالي 60 سنتي في 60 سنتي المهم القبر ده في حجر جيري وتربه جيريه المهم ما حاولتش افتحها لسه بس انا بقول ممكن تكون سده مثلا ولا بتادي لمكان تاني وفي قبر جنبه بشويه لقيت فيه زرويه صغيره طبق الزرويه فاضيه ارجو الافاده باسرع كذلك وسط الخط الاسود ده تحس ان نفس لون اللي حوليه من الجبل داخل القبر مش مختلف يعني بس متحدد من كل الجوانب المهم شافها واحد بيقول انه شيخ قلي دي 20 سنتي افتحها هتدخلك في غرفه بعدين كلمني بصراحه انا بخاف جدا من الشعوزه وبكرها بقول كدابين ارجو الافاده من اهل العلم

بالله عليكم اريد رد وفي اقرب وقت منكم وينك يا دكتور عماد

السلام عليكم ... اهلا اخى ... حبيبى هات شرح وافى ادق شوية يعنى مثلا القبر المستطيل دة بير مقطوع فى الصخر او قبر مبنى بالطوب اللبن او الاحمر او اى نوع من الخامات مبنى بيه القبر زائد كام العمق اللى وصلت له وهل نهيت القبر فى العمق يعنى بالبلدى كدا جبت نهاية الارض ... هات اخر خامة من الردم اللى وصلت لها عبارة عن اية .. هل الجثة اللى اتكلمت عليها مكتملة التكوين يعنى جمجمة وعظام الهيكل ولا جمجمة فقط والافضل يا صديقى التصوير تحياتى

المشاركة الأصلية بواسطة عمادالدين مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم ... اهلا اخى ... حبيبى هات شرح وافى ادق شوية يعنى مثلا القبر المستطيل دة بير مقطوع فى الصخر او قبر مبنى بالطوب اللبن او الاحمر او اى نوع من الخامات مبنى بيه القبر زائد كام العمق اللى وصلت له وهل نهيت القبر فى العمق يعنى بالبلدى كدا جبت نهاية الارض ... هات اخر خامة من الردم اللى وصلت لها عبارة عن اية .. هل الجثة اللى اتكلمت عليها مكتملة التكوين يعنى جمجمة وعظام الهيكل ولا جمجمة فقط والافضل يا صديقى التصوير تحياتى
        يادكتور عماد القبر مستطيلالقبر ما فحتش فيه انا القبر عدا عليه لودر يعني كشيك جنب الطريف واتفتحت منه حته اوك بعد كده جيت وسعتها المهم هيا قريبه من سح الارض حوالي متر من سطه الكوله القبر حجر جيري وارضه جر صم جيري برضو من نفس خامة الجبل والعظام كانت كامله بس حاليا اتحطمت ارتفاع القبر حوالي 70 سنتي القبر من فوق حجاره جيريه علشان القبر اتفتح في جنبه مش من فوق انا ما فحتش اكتر من اني دخلت لقيت الجسه والخط اللي بقلك عليه من وراها

مممم انزل نضف المكا ن كويس وزيل كل التراب والرديم اللى فيه امسحه كويس اوى فى الارض والجدران وشوف اى مدخل ارضى او جانبى هيبان معاك زى تنميلة البياض او حجر بارز 2 سم او اكتر عن باقى الحجارة او سدة من الطين لحلها .. او سدة من الطوب ولو تحدد لى فى اى محافظة المكان هقولك نوع السدة هيكون اية ( المنيا - اسيوط - سوهاج -)

مممم انزل نضف المكا ن كويس وزيل كل التراب والرديم اللى فيه امسحه كويس اوى فى الارض والجدران وشوف اى مدخل ارضى او جانبى هيبان معاك زى تنميلة البياض او حجر بارز 2 سم او اكتر عن باقى الحجارة او سدة من الطين لحلها .. او سدة من الطوب ولو تحدد لى فى اى محافظة المكان هقولك نوع السدة هيكون اية ( المنيا - اسيوط - سوهاج -)
            انا من سوهاج شرق النيل يا دكتور بقلك القبر ده من ناحيه الشرق اي باتجاه الجبل فيه خط اسود متقطع مربع الشكل 60 سنتي في 60 سنتي لما ضربت بالمرزبه علي حته من الخط ده اتمحي يعني مش موجود من جوه الحجر وتحس انحا حائط بس حجر والخط المربع ده في نص القبر يعني ممكن يكون يؤدي لمكان تاني او تقصد ممكن يكون ليه فتحه سريه

ممكن ليه لا كمل حفر وشيل السدة دى

والله الموفق وتابعنى وانا معاك

هو الخط ده ممكن يكون سده

ممكن ليه لا كمل حفر وشيل السدة دى

والله الموفق وتابعنى وانا معاك
                يعني يا دكتور عماد الخط المتقطع ده ممكن يكون علامه لسده او غير ذلك من الممرات

ما اقدر اقولك شئ انا مش متيقن منه ابدا لو امكن صورة اوك هقدر اقولك وأكد لك ان كانت سده او فتحة ممر الخ هاتى صورة سريعا طائع الرحمن وانا افيدك

يعمل...
                  X