إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الدكتور عماد والاخوه الخبراء الدخول للافاده

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الدكتور عماد والاخوه الخبراء الدخول للافاده

انا شغال في مكان في ميت غمر حفرنا وطلع معانا طين صلصال وطينه الحكمه وطبقه من الفحم وشقف رفيع اوي وبعض قطع الطوب الاحمر وجه بعد كده رمل لونه ابيض خشن شويه علي بعد 7متر وبعد منه جه رمل انعم المهم خلصنا الرمل وملقناش حاجه تحته راحت جايبه طينه زرقاء اللون وبعد كده طينه سوده طريه ارجو الافاده من الاخوه الخبراء هل احنا كده نازلين صح ولا غلط وهل لو صح طب ليه المكان مظهرش بعد الرمل ليه ارجو الافاده وللعلم احنا نازلين كده 8متر

ارجو التواصل من الاخوه الكرام وياريت حد يعرفني هو المفروض المكان يكون بعد الرمل مباشؤتا ولا لسه في طبقات تانيه بعد الرمل للعلم في ناس في بلد اخري شغالين بردو بس نازلين 12متر في المنصوره وبردو حصل معاهم نفس ايلي حصل جابت بعد الرمل طينه زرقاء ارجو الافاده لاننا متوقفين عن العمل وياريت لو في طبقات تانيه بعد الرمل ارجو من الدكتور عماد ان يذكرها او الاخ عبده النحال لان بصراحه الواحد تعب

30واحد شاف الموضوع ومحدش رد

عليكم السلام

طول بالك يالحبيب ان شاء الله سوف يردون عليك
        [CENTER][B][SIZE=4][B][FONT=arial black][COLOR=#333333]۞۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞
        ۞ *•.¸.•* بِسْمِ اللهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ •¸ .*• ۞
        ۞ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ۞ اللَّهُ الصَّمَدُ ۞ لَمْ * • ۞
        ۞ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ۞ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ * • ۞
        ۞ *•.¸.•**• *•.¸.•* *• ۞
        ۞۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞[/COLOR][/FONT][/B][/SIZE][/B]

[/CENTER]

[CENTER][FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=5][COLOR=red]حجاجي :
        [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=5][COLOR=blue][COLOR=red]أصل الكلمة:[/COLOR] هو القفيز اتخذه الحجاج ابن يوسف على صاع عمر بن الخطاب وهو مكيال إسلامي يستعمل في الوزن والكيل اثاء العصور الإسلامية.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=5]

[/SIZE][/FONT] [FONT=Microsoft Sans Serif][SIZE=5][COLOR=red]الحجاجي يساوي صاعاً حسب رأي أهل العراق وصاع وثلاث اخماس الصاع حسب رأي أهل الحجاز.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
        [/CENTER]

اشكرك اخ حجاجي علي مرورك الطيب

السلام عليكم ورحمة الله تعالى
            اسأل الله لك التوفيق في عملك وان تعود منه غانما ان شاء الله
            اصبر اخي للاخوة مشاغل و ضروف و ليس الكل امام شاشة الحاسوب ان اشاء الله يمر في اقرب وقت من يساعدك و يحل مشكلته
            [CENTER][COLOR=#008000][B]لا اله الا الله مخلصين له الدين ولو كره الكافرون
            اللهم لا مانع لما اعطيت ولا معطي لما منعت
            ولا ينفع ذا الجد منك الجد[/B][/COLOR][/CENTER]

مشكور اخي هدهد علي مرورك الطيب

السلام عليكم اخي الكريم انت حفرت و لكن كل شيء طبيعي و ماقلته هو الدليل ان هدا المكان يشبه المكان الاخر الدي حفر فيه الاخوة الدي تعرفهم والمكان ليس به اي شيء ثمين عليك بالاستسلام و الامان بالقدر و جعل لك الله الرزق في مكان اخر .بالتوفيق

عليكم السلام مشكور اخ ابو انس علي مرورك العطر ولكن اخي هناك فرق كبير بين المكانين واحد في المنصوره والتاني في ميت غمر ولكن انا طلعت دئل كتير منها شقف وعظم وكان يوجد رائحه كريهه جد في اتجاه القبله في الرمل ولكن الخنزيره عدتها وعدينا الرمل انا بس ايلي مجنني هو في طبقات تانيه بتيجي بعد الرمل واعلم اني مطلع شقف وقطع طوب احمر وجرانيت في اخر الحفر

و الله اخي ادا كان المكان بهده المواصفات فعليك بجهاز يحدد لك الفراغ للستكمال العمل .

والله يااخي الواحد احتار بس انا عايز افهم حاجه واحده بس هل في الاماكن ايلي موجوده في الطين بيجي طبقات تانيه بعد الرمل انا بسال سؤال علمي وعلي حد تجرباتي ان معظم الاجهزه فاشله بمعني الكلمه انا جربت انواع عديده من الاجهزه في اماكن من قبل ولكن كلها نصب بردو

اخي الفاضل
                        معلومه لسيادتك
                        ممكن تمتد دلائل مقبره لاكثر من 300 متر
                        وتحفر بعيدا عنها تجد ما وجدته
                        يعني لا انا ولا اي خبير يقدر يحدد انت نازل علي ايه بالظبط
                        طالما لم تنزل من ابار
                        او تجد مصاطب او جدران

هو كان فيه سهم فخار بطول ذراع اليد في اتجاه القبله في الرمل وكان فيه بردو حاجه في نفس الاتجاه ده زي طاقه فاضيه فيها فراغ وكان طلع من الاتجاه ده ريحه معفنه هل كده ممكن يكون في دخله من تحت ولا انزل نزله تانيه جمب دي بس انا كنت عايز اتااكد في طبقات بتيجي بعد الرمل ولا لاء وعلي فكره احنا عدينا الجزء ده بالخنزيره

شوف اختصرا للكلام انت نازل بعيد كتير عن مقبرة ان كان بالفعل فى مقبرة وانت نازل فى الدباجه بتعتها وزى ما قال اخ فاضل هنا ممكن المقبرة تكون مشيدة على اكبر من 100 متر بأمتداد افقى ... وحدها جدار مصاطب الدفن او الابار المتعلقة بها او درج السلم ا ن وجد او بعض السراديب المؤدية للغرفة المطلوبة هى من تحدد ذالك ... انت تحدثت عن منطقة قولت طلع منها رائحة كريهه وسع المنطقة دى كويس وبص فيها لو وجدت فى جدران كمل واتجه فى نفس الاتجاة ان لما تجد انت نازل بعيد بمسافة من اقل من 20 متر تقربا عن مكان مصاب دفن وتحياتى اما بالنسبة لطبقات الرمل اعتقد تتفاوت النسبة فى العمق فى بلاد تمتد فيها طبقات الردم الى اكتر من 18 متر و25 متر فى التل المدفنى بعدها رمل بدون اى طبقات تانى انت طبقة الرمل جت على كام متر ؟ وهل الرمل دة فيه صدف او قشور صدف او قطع فخار صغيرة او قطع طوب صغيرة ان لم تجد ف الرمل هذة القطع او القشور عوضك على الله انت جبت نهاية الحفر ودى الارض الطبعية وتحياتى

شكرا دكتور عماد علي مرورك العطر وكل سنه وحضرتك طيب بالنسبه لكلام حضرتك طبقه الرمل جات علي بعد 7متر وجابت بعدها طينه زرقاء وطلع في الرمل بعض قطع الشقف الرفيعه وقطع الطوب الاحمر صغيره وقطع جرانيت اسود وكان يوجد في اتجاه القبله حاجه زي طاقه فاضيه كانت بتسحب رجل العامل ايلي بيفحر بتشفط كده بس متشافتش بالعين واحنا عدناه بالخنزيره فبصراحه احنا متوقفين لحد الان ومش عارفين نعمل ايه

يعمل...
                              X