إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

انا الان ابحث عن مقبرة فرعونية

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

الاستاذ الحبيب عبده هل يعقل الفراعنة ان يضع مقبرة في مياة كيف لو كان التابوت خشب مثلا ماذا يحصل اليه؟
    تراه إذا ما جئتَه متهلِّلاً ... كأنك تُعطيهِ الذي أنتَ سائلــــــــــــــــهُ
    هو البحر من أيِّ النواحي أتيتهُ ... فلجّتهُ المعروفُ والجودُ ساحله

تعوَّدَ بسطَ الكفِّ حتّى لو أنهُ ... ثناها لقبضٍ لم تطعهُ أناملــــــــه

ولو أنَّ ما في كفّهِ غيرُ نفسهِ ... لجادَ بها فليتّقِ الله سائلـــــــــه

المشاركة الأصلية بواسطة عبده النحال مشاهدة المشاركة
      اخى احمد هذا الكلام عارى عن الصحه تمام بل مستحيل

ايضا اخى لسه المكان بعيد اعمق من ذلك ممكن يصل الى 12-10متر من سطح الارض....خصوصا انت حتى الان لم تصل الى جدران (مبانى)

لذلك العمل صعب فى وجود هذا المنسوب من المياه الجوفية.

سلام.
      استاذي الفاضل

يوجد شخص مقرب لنا جاء بزميل له ويشتغلون في المقاولات وكان معه جهاز مثل حجم كف اليد واوضح لنا ان البعد في حدود الاربعة امتار وظهر له اشياء قال انهاتوابيت وصناديق لكن على حسب كلام ابي ان الشخص خاف ولم يرجع لاتمام كلامه ؟؟!!!!! انا مش عارف خاف من ايه ؟؟

نصيحه من اخوك

معظم اصحاب الاجهزة وليس كلهم نصابين فلا تبنى على كلامهم وتوهم نفسك اذا كان صادق فى كلامه

لكان حريص على المكان مثلك ثم عاد لك مرة اخرى......ولكن بما ان هذا لم يحدث اذن لا تبنى على كلامه اى شىء.

ماذلت اكرر لك ان مكانك لن يقل العمق عن12-10متر بل ممكن يكون اعمق من ذلك.....

تحياتى لك.

وفقك الله يا اخى لما يحب ويرضى

اخي الفاضل انا عندي منزل في قريه بالجبل الغربي وانا جبت شيوخ كتير افادوو ان في مقبره ملكيه وحفرت ونزلت لحد 3 متر وجت حجر كبير يزن حوالي 80 كيلو وعلى شكل زي الاسد بس بطؤيقه بدائيه يعني تقريبا الطبيعه اكلت 40 في الميه من ملامحه المهم كملت لتحت 5 متر ولقيت حجاره صغيره زي الخريطه كدا وملعبكه في بعطها وكمان زلطه كبيره على شكل ديك وحجر مرسوم عليه ملكه لاكن مابيظهرش غير بكاميرا الموبيل المهم نزلت لحد 6 متر ووصلت لطبقه زي الفحم لاكن كان فيه ميه من الجناب نازله من عمق 3 متر وفي الاخر الجران اللي امامي عرفوو وعملو مشكله وحكايه واضريت اردم الحفره وبعد 5 شهور جبت شيخ وقالى في تاني في غرفه في الداخل واشتغلت من غير الجيران ما يعرفو ونزلت لحد متر ونص وبدات العجنه وفي الاول سهله وبعد متر من العجنه بدات صعبه جدا وكسرتها وعمقها 40 سنتي وبعد كدا طبقه رمل ناعمه اسود او رمادي غامك بعمق 40 سنتي وبعدين طبقه ناشفه جدا 40 سنتي ووبعدين طبقه رمل ناعمه جداا 40 سنتي وبعدين طبقه ناشفه 40 وطبقه طريه ملبنه زي الصلصال لونها بني غامك ودي لسه شغال فيه مع العلم الميه بتنزل برضو من الجناب ومخليه الطبقات لينه ممكن الافاده

اخي الفاضل انا عندي منزل في قريه بالجبل الغربي وانا جبت شيوخ كتير افادوو ان في مقبره ملكيه وحفرت ونزلت لحد 3 متر وجت حجر كبير يزن حوالي 80 كيلو وعلى شكل زي الاسد بس بطؤيقه بدائيه يعني تقريبا الطبيعه اكلت 40 في الميه من ملامحه المهم كملت لتحت 5 متر ولقيت حجاره صغيره زي الخريطه كدا وملعبكه في بعطها وكمان زلطه كبيره على شكل ديك وحجر مرسوم عليه ملكه لاكن مابيظهرش غير بكاميرا الموبيل المهم نزلت لحد 6 متر ووصلت لطبقه زي الفحم لاكن كان فيه ميه من الجناب نازله من عمق 3 متر وفي الاخر الجران اللي امامي عرفوو وعملو مشكله وحكايه واضريت اردم الحفره وبعد 5 شهور جبت شيخ وقالى في تاني في غرفه في الداخل واشتغلت من غير الجيران ما يعرفو ونزلت لحد متر ونص وبدات العجنه وفي الاول سهله وبعد متر من العجنه بدات صعبه جدا وكسرتها وعمقها 40 سنتي وبعد كدا طبقه رمل ناعمه اسود او رمادي غامك بعمق 40 سنتي وبعدين طبقه ناشفه جدا 40 سنتي ووبعدين طبقه رمل ناعمه جداا 40 سنتي وبعدين طبقه ناشفه 40 وطبقه طريه ملبنه زي الصلصال لونها بني غامك ودي لسه شغال فيه مع العلم الميه بتنزل برضو من الجناب ومخليه الطبقات لينه ممكن الافاده

المكان يحتاج الى مجهود كبير
                تحياتى لك

اخى الكريم انا حفرت ووجدت بقايا فخار وقطع طوب احمر من بعد اربعه متر وكمان حجر بشكل مثلت تقريبا ولكن توجد مياه بسيطه وقطع الفخار مكسره وكثيره ومن بعد3متر وجدت عروق رمال مائله للون اﻻبيض وفيها قطع فخار والتربه طينيه والرمال تحتها تربه طينيه وفيها فخار واخر ما وصلت له حجر مثلت طوله حوالى 12سم وعرض قاعدته حوالى 6سم لونه مائل للصفار ولم اجد بعد ذلك شئ فما رأيكم يا اخوانى بالموضوع

الاخ محمد عامر اتجه نحو راس المثلت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يأخوانى اتعرفت على صديق فى العمل وبعدفترة اكتشفت انهو معهوخدمة من الجن المسلم على حدوصفة المهم قالى عندك اثار فى البيت فى مكان ما وحددلى مكان فى البيت وقالى على عمق 12 متر والرصد مسلم ولايطلب شى غير الخمس لله ولاكن لاتدخل احدغريب احفر انت واخوتك فكنت حائرفى امرى انابيتى جديد4طوابق والحفر لن يكون سهر المهم حبيت اتاكد كلمة ثلاث شيوخ اخرى واحداكدلى واخبرنى بمافى داخل المقبرة ولاكن لن يحددالعمق ولاشى واخر اكدلى ان فية ولاكن دون تفاصيل اماالاخروهومغربى جانى مساعدة واخذبعدالتراب من المكان وبعدثلاث ايام اخبرنى بان المكان كبير ولايوجدماء والحفرلن يهيل والرصدمسالم واخبرنى بان الشيخ فى خلوة من اجل عمل اخر ولن ياتى الى الابعداربع اشهر افيدونى هل اكمل فى الموضوع ام لا مع العلم ان الرصيديظهر لجدتى على صورة ثعبان

افتح موضوع جديد في القسم المناسب واطرح مالديك بعيداً عن المواضيع القديمة
                        يغلق الموضوع
                        الإخوة الأعزاء أعضاء هذا المنتدى: في حال وجود اقتراح أو نقد بناء يمكن من خلاله الرقي بهذا الصرح فلا تترد في طرحة فكلنا أذان صاغية ونرحب بكل آرائكم ونحن نعمل على خدمتكم وتوفير كل متطلباتكم وأنتم عماد هذا المنتدى

يعمل...
                        X