إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

د.عماد خايف من تصدع الأرض علينا ( استفسار + ما هي طرق التأمين؟)

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• د.عماد خايف من تصدع الأرض علينا ( استفسار + ما هي طرق التأمين؟)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    المكان في البحيرة
    البداية الرصد او حارس المكان قام بمضايقت سكان المكان ومن ثم قام شيخ او رجل دين بتحديد المكان والله اعلم هل هو دجال ام علي حق فيما يقول لا علم لي بذلك .

- وجدنا العلامة لبداية الحفر واعذرني علي عدم ذكر التفاصيل بالصور والمقاسات (ولكن قريبا سوف يكون موضوع كامل)
    - حفرنا 6.5 متر عمودي و13 متر افقي موازي لسطح الأرض
    نوع التربة هاشة وضعيفة ( بالطبع لم نقم بتكملة الطريق وذلك لذيادة الخوف في قلوب الحفارين ) وذلك بسبب الخوف من وجود حارس يزيد خوفنا كلما اقتربنا والثانية من انهيار وتصدع الأرض علينا

ماذا نفعل لتأمين ال 13 متر لأننا علي مسمع بأن لو وجدت غرفة للدفائن وتم فتحها في هذا الوضع سوف تنهار الأرض علينا بسبب الهواء عندما يدخل للغرفة ؟
    ارجو ذكر الطرق التأمينية لطريقنا لأن الخشب اعتقد ان ضرره اكبر من نفعه .
    قال لنا رجل دين مسيحي وهوا المكلف بالمهمة انه بقي متر ونصف علي الوصول ؟ هل كلام صحيح ام دجل
    وقال أيضا انه يوجد مخازن D:

تقبل تحيتي ايها العالم الجليل جعلك الله عونا لنا وللمسلمين آجمعين .

افضل طريقة لتأمين نفق بطول 13 متر فى ارض طينية انك تستعين بتحالف الشركات المصرية الفرنسية اليابانية والالمانية التى نفذت مترو انفاق القاهرة او بشركة المقاولون العرب التى نفذت نفق الشهيد احمد حمدى اسفل قناة السويس وافضل من هولاء كلهم اخوانا الغزاويه اهل فن وحرفة
    او انك تقول للشيخ او القسيس اللى معاكم تعال اتفضل اقعد جنبنا واحنا شغالين فى النفق ان وافق كمل معاه وان خاف على نفسة
    خاف على نفسك واتق الله فى الارواح اللى شغاله معاكم
    وبعدين يا اخى اذا كان ال 13 متر فى داخل البيت او فى نفس الارض المملوكه لكم يبقى انتم زى اللى سألو جحا منين ودنك يا جحا
    اخيرا والله يا اخى ما قصدت من كلامى التهكم ولا السخرية ولكن تملكنى التعجب ممن يخاطر بنفسة وبارواح غيره فى نفق بطول 13 متر دون ادنى حماية حتى ولو على كنز قارون

هههههههههههههههه والله ضحكتني يا ابجد هوز اولا شكرا علي اهتمامك وردك وبجد حتي آلأن
      لم اشارك معهم في شئ بل احاول المساعده فقط وهم يسيرون في طريقهم
      وهاخد من كلامك عبره وعظة وفعلا المخاطرة كبيرة جدا ولكن ...
      - توقف الحفر عند هذه النقطة ف النفق عشان نأمن المكان كويس ممكن ندخل مواسير كبيره مثلا وممكن نستعين بتحالف الشركات العالمية السالف ذكرها وممكن وممكن
      موضوع ودنك منين يا جحه ( لو الناس حفرت مباشرتا فوق المكان فبالتالي هيحفروا ف الشارع وللأسف غير مسموح بذلك )
      أرجو الرد علي سؤالي لو سمحتوا لو فيه إجابه لو حضرتكوا شايفين اننا نتوقف علي كدا فياريت لو مفيش امل حد يقول ؟
      واكيد فيه ناس كتير بتغامر بالطريقة دي واكتر من كدا اصلا وجودك في بير او في مكان تحت الارض دا ف حد ذاته مخاطره كل حاجه ف الموضوع مخاطره
      وعشان كدا طلبت يد العون من حضراتكم
      ابجد هوز هوا سيادتك مش بتشوف قناه ناشونال جيوغرافك اكيد بتشوف الناس ازاي بتخترع عشان توصل للهدف
      انا مش جي اقول يا جماعه اننا هنكمل علي كدا بالعكس بنشوف ازاي نأمن الطريق ولو مش هينفع يبقي ممكن نسكن النفق دا إيجار جديد للشباب عادي يعني ههههههههههههه
      واسف علي الإطارله
      تقبل تحيتي ..

شوف اخى العزيز ممكن اى حد يقولك اشترى مواسير صرف قطر متر او اى شئ مستخدم فى مثل هذه الامور لكن هل انتا متأكد انك هتوصل لنتيجة ولو بنسبة 50 % وان الفلوس دى مش هتروح فى خبر كان
        طيب اعرض على الشيخ او القسيس دا انه يشترى مواسير على حسابة لتأمين النفق وله ثلاث ارباع المكان لان 5000 جنية مقابل 10 مليون على الاقل شئ لايذكر
        وصدقنى لو قلت له ادفع 10 جنية هيقولك انا معايا اللى يكفى عيالى ليوم الدين بس مقدرش ادفع حاجة من حق عيالى
        وعلى فكرة حصلت من سنتين ان ثلاثة ماتو فى نفق زى كدة مع ان النفق كان 3 متر فقط
        اما حكاية ناشونال جيوغرافك فالناس دى بتشتغل بطريقة 1+1=2
        والمغامرة والمخاطرة مطلوبه للوصل الى الاهداف ام انك تموت نفسك علشان شيخ قلك اقطر 13 متر فى الطين من غير حماية دا شئ تانى خالص

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عليك الدخول الي هذا الرابط نتمني ان تجد ما تريد
          http://www.qudamaa.com/vb/t25158.html (

الله اكبر ربنا يرحمنا برحمته شكرا لك يا ابجد هوز علي تنبيهي واضح ان الناس اللي كانت بتحفر كانت بتشرب ماونتن ديو ( قوي قلبك ) .
            بجد اكيد مفيش حد فيهم عنده اي خلفيه عن الكلام دا وانا قرأت في المنتدي كثيرا وفعلا الموضوع خطير حتي لو وجدنا شئ بتزيد الخطوره وكل شئ وله حساب

وفعلا انا مش متأكد ان فيه نتيجة واعتقد ان لو كان فيه نتيجة او فيه دفائن اكيد كان الأرض انهارت علي حسب معلوماتي لهذا اليوم .

بارك الله فيك أبو فاطمة متابع معك بأذن الله في موضوعك
              تقبل تحيتي .. ,

ايوة ليه 13 متر

تعالى على نهاية ال 13 متر وانزل رائسى لو انتم متاكدين

انا مش متاكد لانى علشان امشى ال 13 متر لازم امشيها يا فى مرر او سرداب

دا بس وحدة اللى يخلينى امشى لاكن لو ماشى فى طين يبقى غلط ليه المخطرة دى

من البداية وبعدين قسيس اية ... اللى يمشكوا المسافة دى كلها دا شرخ اوى

اوصف لى الدلائل اللى فى المكان وعلى اساس انتم اتحركتوا للاتجاة دا

اكيد فى شئ حركم ... وابشر التامين من اسهل ما تتخيل

يا نهار ابيض 13 متر افقى
                  ولسه كمان موصلتش
                  ليه هو العفريت اللى مع الشيخ احول
                  وبعدين فى ال 6.5 متر الرأسى وال 13 الافقى ملقتش حاجه خالص

انصحك توقف على كده وقدر الله وما شاء فعل
                  كنوز الدنيا كلها متسوييش ان واحد يموت فى المكان
                  [CENTER][FONT=Fixedsys][COLOR=Red][SIZE=5]لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
                  [/SIZE][/COLOR][/FONT][/CENTER]

السلام عليكم

أخي د. عماد...

أراك تجاهلت استفسار لعل المانع غير أم لم تجد الوقت لذلك...

شاكراً لك سلفاً إن كان هناك رد أو لا..

تقبل تحياتي

سبحان الله وبحمده .... سبحان الله العظيم

يعمل...
                    X