إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الطوب الاحمر وعلاقتة بالاثار

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

شكرا و الف شكر على المعلومات القيمة في هذا الموضوع المهم

اين الدكتور عماد ؟؟؟ نتمنى ان يكون بخير وصحه وسعاده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. احد الجيران اليوم بيعمل مصرف للمياه داخل الارض وعلي بعد 60سم وجد طبقة واحدة من الطوب الاحمرمرصوصة علي الارض طيبة وجنبها نصف طوبة يعني العرض تحديداً 28سم دا عرض طبقة الطوب اما حجم الطلبة الواحدة عبارة عن 22.5/22.5 وارتفاع 6سم فقط وصف واحد فقط وطول الصف كشفنا عن متر ونصف فقط والاتجاه مبحر مقبل بميل بسيط الرجاء الإفادة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. احد الجيران اليوم بيعمل مصرف للمياه داخل الارض وعلي بعد 60سم وجد طبقة واحدة من الطوب الاحمرمرصوصة علي الارض طوبة وجنبها نصف طوبة يعني العرض تحديداً 28سم دا عرض طبقة الطوب اما حجم الطوبة الواحدة عبارة عن 22.5/22.5 وارتفاع 6سم فقط وصف واحد فقط وطول الصف كشفنا عن متر ونصف فقط والاتجاه مبحر مقبل بميل بسيط والارض رملية وكانت من زمن طويل عبارة جبل كبير جداً من الرمال الناعمة وتم استصلاح الجبل كلة للزراعة وهل يدل علي شي الرجاء الإفادة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة بعد الشكر والتقدير لكل رجال المنتدي قمنا بالحفر تحت الطوب مباشرة ولم نتقابل مع اي طبقة من طبقات الارض المعروفة لكن علي بعد اربعة متر وثلاثين سم تقابلنا مع بلاطة اوحجارة من الذهب الخالص كان وزنها ست مائة جرام وهذا الوزن نصف وزن الطوبة الا لقناها في الاول والعمق مناسب جداً لطول الطوب من جهة القبلة الي البحري مع طرح المسافة العكسية منها ودا للعلم والإفادة لكن انا شاكك في ان الارض تحتوي على شيء اخر فهل تبع اتجاه الطوب ولا نفس العمق ولا نعمل ايه مع العلم اني قمت بعمل اسياخ نحاس بس مش بدقة الحل ايه

شكرا على هذه المعلومات

محاضرة رائعة من خبير رائع واخى الفاضل

لقيت سيرداب وعاوز واحد يشوفه بعد اذنكوا

هو المنتدي مش راضي يقبلني ليه مش عارف اكلم حد وانا محتار اردم ولا اكمل محتاج رايكوا بليز

المشاركة الأصلية بواسطة محمود البطريق مشاهدة المشاركة
                        هو المنتدي مش راضي يقبلني ليه مش عارف اكلم حد وانا محتار اردم ولا اكمل محتاج رايكوا بليز
                        اخي الكريم
                        افتح موضوع جديد بنفس القسم واختر له عنوان مناسب لما لديك وتحدث عن موقعك بشكل شامل مع تدعيم الموضوع بالصور وستجد الرد من الاخوة المحللين

بارك الله فيك ومشكور على مجهودك

السلام عليكم انا وجدت بئر بعمق 18 متر وهو محفور في الصخر وهذا البئر يوجد به ممر على بعد 8 متر من عمق البئر بها بناء من الطوب الأحمر في سراب داخل

الاستاذ عماد بخصوص النوع الثانى بعد الدخول من الكورنيشه اصبح الطوب الاحمر يحيط المكان من الاربع اتجاهات وبعد مسافه وجد صف من الطوب الابيض فوق بعضه لنجد خلفه نوع من الطين الصلب وبه لمعان ولس سهل التكسير

السلام عليكم
                                لو سمحت د.عماد انا اما نزلنا لقينا طوب مبني بجير اوماده بيضه عمقها متر ونص لتحت وتحت الطوب شقف بس مش كتير
                                وع 3,5م بدأت التربه تكون صلبه جدا وطينه لزجه زي اللبان ورمله سوده ع 5 بدأت تظهر طبقه سوده صلبه تشبه الفحم وطينه كلها شوك وكل اما ننزل الطبقه تكون اصلب لغايه اما اتفتحت ميه غزيره اوي زي البير
                                افدنا لو سمحت

يعمل...
                                X