إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

طينه صفراء مخلوطه بحبات من الطوب الآحمر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• طينه صفراء مخلوطه بحبات من الطوب الآحمر

السلام عليكم ورحمة الله
    هو مستطيل من الصخر وداخله صخور بارزه بعض الآخوه قال ممكن يكون غرفتين متقابلتين والبعض الآخو قال ممكن يكون قبر وخصوصا أن المكان على هضبه
    وحفرت بجوار جدار المستطيل وأثنار الحفر تبين أن الجدار مبني بالطينه الصفراء مخلوطه بحبات طوب احمر وحبات الطوب مثل حبات العدس
    والسؤال هل هذه الطينه متعارف عليها عند القدماء او كانوا يستخدمونها
    وهل انا احفر كده بالمكان السليم وعلى ماذا يدل هذا المستطيل مع العلم ان طوله 4 امتار تقريبا وعرضه مترين وداخله صخور بارزه ولما شلنا صخره داخل المستطيل وجدنا اخرى وهكذا صخر فوق بعضه مبني بالطينه المذكوره
    أفيدونا أفادكم الله
    [SIZE="5"][COLOR="RoyalBlue"][FONT="Arial"]سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم[/FONT][/COLOR][/SIZE]

اخي محب جيب الصور وان شاء الله خير
    والاغلب انت تحفر في مكان سكن قديم
    sigpic
    https://www.facebook.com/aborakkan

لايوجد صور حاليا أخي وكمان لايوجد إشارات

الصوره كما وصفت فهل تدل على شيء ام ماذا؟
      [SIZE="5"][COLOR="RoyalBlue"][FONT="Arial"]سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم[/FONT][/COLOR][/SIZE]

حتى لا تعتب نافسك الطينة بنقول عليها طفله ودى منتشرة جدا فى مصر واللى بتدخل فى صناعه الفخار والخزف

وكسر الطوب الاحمر ما هو اللى تقويه لتلك الطينة علشان تسريب المياة للغرفة

ايضا هتجد عجنة جبسية معها وهتلاقيها مع حيبة اى رمل خشن زى اللى بنستعمله قبل الاسفلت فاهم كلامى

وكلها عجنات للبناء كانت تستخدم فى العصر الروامنى والمقدونى ....

بكثرة ...

تحياتى

هو كده بالظبطت ده وصف دقيق للطينه طيب الطينه بالوصف ده بيدل على القدماء ولا ممكن يكون صنع حديث

الله يهديك يا محب
            الامر تم نوضيحه الك من قبل الاخ عماد الدين وكما اسلفنا وفي النهايه الامر يرجع الك
            تابع حفرك واترك الكمبيوتر عنك وكمل شغلك اللي بين اديك
            وبالتوفيق
            sigpic

المشاركة الأصلية بواسطة emadhp مشاهدة المشاركة
              الله يهديك يا محب
              الامر تم نوضيحه الك من قبل الاخ عماد الدين وكما اسلفنا وفي النهايه الامر يرجع الك
              تابع حفرك واترك الكمبيوتر عنك وكمل شغلك اللي بين اديك
              وبالتوفيق
              اللهم ءامين أخي وإياك
              جزاك الله خيراَ على النصح وللتوضيح هذا الموضوع تمت كتابته قبل مشاركة وتعريف الآخ عماد بارك الله فيك

الله يبارك فيك والرازق كريم
                sigpic

الله يعفيك ماقصرة

يعمل...
                  X